«Uansett er det klart at siste generasjon Haldex XWD ville vært et klart løft for det sør-koreanske merket.»
Haldex er som kjent et svensk selskap som leverer firehjulsdrift til flere store bilprodusenter som Volvo, Land Rover, Saab og hele Volkswagen-konsernet, deriblant prestisjebilen Bugatti Veyron. Nå er det ting som tyder på at også Hyundai er på vei over til dette suksessfulle systemet.
Fjerde generasjon med XWD

Hyundai med ny avansert firehjulsdrift
I alle fall er man i utprøvingsfasen. Haldex bekrefter at man har levert en prototyp til Hyundai for utprøving. Systemet er naturligvis av fjerde og siste generasjon og inneholder dessuten den bakre differensialbremsen som Saab nå skal benytte seg av, kalt XWD.
Usikkert hvilke modeller
Det er ikke klart hvilke modeller Haldex-systemet skal utprøves på eller hvilke som er aktuelle for serieproduksjon. De mest nærliggende er naturligvis SUVene Santa Fe og Tuscon som begge naturligvis har firehjulsdrift allerede i dag, i form av en noe enklere Borg Warner-løsning med en elektronisk styrt kløtsj som fordeler mellom én og femti prosent av kreftene til bakhjulene.
Løft

Uansett er det klart at siste generasjon Haldex XWD ville vært et klart løft for det sør-koreanske merket. Det ville det også vært for Haldex som ville oppnådd større utbredelse, og nå også blant de asiatiske bilprodusentene.
Nei, det er nok bare å innrømme det; svenskene har skjønt ett og annet om bil som vi ikke har
Kilde: Canadiandriver
Her finner du mer Hyundai-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.