TILTREKKER «UNGE» KJØPERE: Kundene til Hyundai er på få år blitt elleve år yngre. Her representert med sportsbilen Hyundai Veloster. Foto: Hyundai
TILTREKKER «UNGE» KJØPERE: Kundene til Hyundai er på få år blitt elleve år yngre. Her representert med sportsbilen Hyundai Veloster. Foto: HyundaiVis mer

Dette er de yngste og eldste kundene fordelt på bilmerke

Hyundai-kundene har blitt 11 år «yngre»

Men sørkoreanerne har fortsatt et langt stykke å gå før de når igjen suverene Tesla.

Nybilkjøpere er vanligvis godt voksne menn. Det viser også 2017-statistikken fra Opplysningsrådet for vegtrafikken (OFV), som Bilnorge har bearbeidet.

TRENDY: Elbil-varianten Hyundai Ioniq har bidratt til at det sørkoreanske merket har fått elleve år yngre kunder siden 2014. Foto: Hyundai
TRENDY: Elbil-varianten Hyundai Ioniq har bidratt til at det sørkoreanske merket har fått elleve år yngre kunder siden 2014. Foto: Hyundai Vis mer

Etter 75.664 bilkjøp viser tallene at gjennomsnitts-bilkjøperen i fjor var 53 år gammel og at tre firedeler (72%) av dem var menn - altså som det pleier.

For 2015 viste statistikken fra OFV at det kun var ett bilmerke som hadde et flertall kvinnelige kjøpere. Slik var det også i 2017, men denne gangen er det Fiat som har 55 prosent kvinneandel.

For Fiats del er det over ti prosentpoeng oppgang, sammenlignet med 2015.

# Merke Gjennom- snittsalder Endring 2014-17
1.Tesla44-2
2.Skoda49-2
Renault49-2
Hyundai49-11
8.Volkswagen51-1
9.BMW52+1
16.Volvo54-1
19.Mercedes-Benz55-3
23.Audi56+1
29.Toyota61+2
30.Subaru620
31.Suzuki63+1

Stjeler 11 år

I statistikken for 2017 er det liten tvil om hva som er mest oppsiktsvekkende.

For mens alle bilmerkene har en endring i alderssnitt på pluss-minus to år siden 2014, har Hyundai-kundene blitt hele elleve år yngre på samme tid.

Mercedes-Benz er også et lite unntak med tre år yngre kjøpere.

I 2014 var gjennomsnittskjøperen av Hyundai 60 år. I 2017 var han 49. De sender det sørkoreanske bilmerket opp fra bunnen til en delt andreplass i statistikken.

Elbil gjør utslaget

PR-sjef i Hyundai Motor Norge, Morten Brusletto, setter veldig pris på nyheten.

- Ja, er det ikke fantastisk? Hva om vi alle kunne blitt elleve år yngre, ler han i telefonen til Dinside, før han blir mer alvorlig.

- For oss er dette viktig. Vi ønsker å være en bilpartner gjennom folks liv. Da nytter det ikke at at de begynner å kjøpe bil av oss rett før pensjonsalderen. Derfor er det viktig å gå ned i alderstrinn, så de blir våre kunder tidlig

Brusletto er overbevist om at elbilen Hyndai Ioniq, Årets bil i 2017, har veldig mye av æren for at merket har kapret unge kjøpere.

- Dette er et signal om at elbil tiltrekker seg yngre kjøpere, som også er villige til å se på nye bilmerker. Det er trangt og få biler i det segmentet.

Tesla yngst

Per Morten Merg, ansvarlig redaktør i bransjenettstedet Bilnytt og Bilnorge, tror imidlertid ikke at Ioniq alene står for omveltningen til sørkoreanske Hyundai.

- De får ikke elleve år yngre kjøpere bare på grunn av Ioniq. Her har også Hyundai i20 og i30 bidratt til en yngre kjøpegruppe, samtidig som hele rangen deres er fornyet. Når det skjer når du som regel de yngre kundene, forklarer Merg.

Hyundai har mangler imidlertid fem år på junior Tesla. Til tross for prisen - men med tanke på at elbil tiltrekker seg unge mennesker - er det kanskje ikke så rart at amerikanerens gjennomsnittkjøper er 44 år gammel.

Gammelt i bunn

På den negative skalaen er det spesielt fire merker som utskiller seg. Citroën-avkommer DS (60 år), Toyota (61), Subaru (62) og Suzuki (63) har nemlig alle gjennomsnittskunder på 60 år, pluss.

PS: Denne statistikken er basert på nye biler kjøpt av privatkunder i 2017. Privatleasede biler er eid av leasingselskap og dermed ikke med her. Det er all grunn til å tro at de som leaser bil er en yngre gruppe mennesker.