Hyundai Coupé i ny drakt

Hyundai Coupé kom på markedet så sent som i 1996 og fikk en omfattende ansiktsløfting i 1999. Nå kommer andre generasjon Coupé.

Hyundai Coupé i ny drakt
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det er ingen tvil om at andre generasjon Coupé er en helt ny bil. Blant annet er fronten fullstendig redesignet. Dagens runde lyskastere er forkastet og det nedre luftinntaket strekker seg nå i hele bilens bredde. Forgjengerens markerte skjermprofiler er også forlatt og Hyundai satser nå i stedet på en mer diskret og langstrakt linje. Denne starter i forskjermen, strekker seg gjennom de utenpåliggende dørhåndtakene og forsvinner i bilens bakskjerm.

Italiensk snitt

Det kanskje mest eksklusive ved bilen er den bakre delen av kupeen. Den brede C-stolpen, bakruten og de voksne baksjermene trekker tankene mot langt dyrere biler fra Italia. Hekken trekker derimot tankene mot en amerikaner ved navn Chrysler Neon.

Ingen racer med 1,6-liter

Hyundai Coupé i ny drakt

Nye Coupé er både lengre, bredere og høyere enn sin forgjenger og er større enn for eksempel Toyota Celica. Derfor bør du ikke ha altfor høye forventninger hvis du satser på minste motoralternativ - en 1,6-liter som yter beskjedne 105 hestekrefter.

Med denne motoren under panseret trenger Coupé 11,6 sekunder på å komme seg opp i 100 kilometer i timen - og blir dermed frakjørt av en rekke helt ordinære familiebiler. Fordelen med en liten motor er selvfølgelig prisen. Hyundai Coupé 1.6 GLS vil koste 229.500 kroner, noe som er oppnåelig for vanlige mennesker.

0-100 på 8,2 sekunder

Det samme kan nok ikke sies om Coupé 2.7 GLS, som vil koste snaue 380.000 kroner. Til gjengjeld blir du da eier av en V6-motor som yter 167 hestekrefter og som trekker bilen fra 0-100 på akseptable 8,2 sekunder. V6-utgaven er også bedre utstyrt enn sin lillebror. Blant annet er 6-trinns girkasse, skinninteriør og antispinn å finne blant V6-utgavens standardutstyr.

Uansett hvilken motor du velger, er elektronisk klimaanlegg, fire kollisjonsputer, kjørecomputer og Recaro-seter standardutstyr.

For dårlig motorutvalg?

Dagens Coupé er ingen bestselger. Men med tanke på at bilen kun har to dører og dermed tilhører et relativt smalt segment, er det interessant at det tross alt ble solgt 154 eksemplarer i fjor.

Spørsmålet er om det nå blir et altfor stort sprik mellom motoralternativene. 1,6-literen blir nok i svakeste laget for mange, mens 2,7-literen blir svært dyr. Vi er derfor overrasket over at Hyundai har valgt å kutte ut 2,0-literen som befinner seg i dagens utgave.

Nye Hyundai Coupé skal være på plass i norske butikker før jul.

Hyundai Coupé
 Ny utgaveDagens utgave
Pris 1.6-liter229.950 kr210.950 kr
Pris 2.0-liter-249.950 kr
Pris 2.7-liter379.950 kr-
   
Lengde440 cm434 cm
Bredde176 cm173 cm
Høyde133 cm130 cm

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Hyundai-nyheter
  • Her finner du våre Hyundai-tester