Hyttevei-testen

Høye biler med firehjulsdrift selger godt, og kjøperne har forskjellig motivasjon for å velge biltypen.

HEMSEDAL (DinSide Motor): De siste meterne opp til hytta er en gjenganger i argumentasjonen. I forbindelse med at Land Rover viste frem sitt sortiment i Hemsedal fikk vi kjørt og sammenliknet biler i forskjellige prisklasser.

Moderate utfordringer

Grusveier som i påskeferien er merket av vårløsning eller vinterferievarianten der vinden lager fonner tvers over veien er vanlige prøvelser for hyttenordmenn. Utfordringer store nok med feriepakket bil, men det er ikke sikkert du trenger å legge ut en million kroner for å kunne kjempe mot naturkreftene.

I denne settingen er det viktigst å komme seg frem eller hjem, og bilvalget bør vel egentlig konsentreres rundt det å finne en bil som klarer utfordringene uten at kjøreegenskapene på vanlig vei forringes.

900.000 kroner

Hyttevei-testen


En Range Rover koster fra snaue 900.000 kroner og oppover. I tillegg til Land Rover er den kun èn annen produsent som har et like bredt utvalg av terrengbiler - Toyota. Deres toppmodell Land Cruiser 100, er like stor og dyr som Range Rover. På mange måter er dette biler som opererer i egen luksusklasse, men du kan motorisere og utstyre en BMW X5 eller en Mercedes-Benz M-klasse slik at prisen likner.

Den bratte hytteveien er helt uproblematisk i en bil som Range Rover. Størrelsen er eneste begrensning, og vår eneste innvending er at du er isolert fra tilbakemeldinger.

600.000 kroner

Dette er den mest delte klassen. I den ene enden finner du biler med glimrende terrengegenskaper. Eksempler på det er Land Rover Discovery eller nye Toyota Land Cruiser. I den andre enden finner du biler som mangler terrengegenskaper, men som har god fremkommelighet. Volvo XC90 og BMW X5 er eksempler på det siste, der eneste fortrinn fremfor vanlige biler med firehjulstrekk er bakkeklaringen.

Heller ikke Discoveryen fikk problemer opp lia, og tilbakemeldingene gjorde det lett å avsløre underlaget for å tilpasse fart og posisjon. I hytteveitesten ville også Volvoen og BMW kommet seg opp uten problemer.

300.000 kroner

Hyttevei-testen


I denne klassen finner vi de bilene som er fjernest fra de opprinnelige terrengbilene. Det er ettervert blitt et stort utvalg i klassen der Toyota RAV4 selger best. For en tid tilbake hadde vi fem biler i denne klassen på test, og alle bilene hadde klart utfordringen vår hyttevei ga. Forskjellen opp til de dyrere og større bilene er at de mindre er vanskeligere å kjøre. Ofte må du ta rennafart, og den noe lavere bakkeklaringen gjør at det er lettere å sette seg fast i løs snø.

Land Rovers alternativ i denne klassen heter Freelander. Vår erfaring fra hytteveien og fra kjøring i alpinanlegget er at fremkommeligheten er tilstrekkelig, men at en Freelander med automatgir er mye lettere å kjøre under vanskelige forhold. Små motorer og manglende lavgir gjør at det er vanskelig å beregne kraft og fart, og da er det lettere å sette seg fast.

En nesten vanlig en

Vanlige biler med firehjulstrekk er tilgjengelig i nesten alle bilklasser fra småbiler til luksusbiler. Vi tror alle varianter hadde kommet seg opp og ned testløypa, men at spaden burde ligge øverst i oppakningen. Det er bakkeklaringen som vil skape problemer, og det skal ikke alt for mye snø til før alle fire hjul er i luften.

En vanlig en

Du har sikkert møtt bilselgere som overbevisende forklarer at elektronikken i form av antispinn erstatter nødvendigheten av drift på alle fire hjul. I hverdagen kan det langt på vei medføre riktighet, men når det gjelder vår hytteveiutfordring hadde de blitt stående i bunnen av bakken.

Kan brukes

Hyttevei-testen


Du kan trygt bruke utfordringen hytteveien gir som argument for å kjøpe bil med bakkeklaring og firehjulsdrift. Og heldigvis for lommeboken er den økte nytteverdien å finne også i den laveste prisklassen. For 300.000 kroner er du klar for å møte Norges vanligste terrengbilutfordring.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.