Hyppige service-intervaller kan koste deg dyrt

Velger du Chrysler kan du ikke kjøre mer enn 12.000 kilometer mellom hver gang du må møte opp på verkstedet. Velger du Honda, derimot, kan du kjøre 45.000 kilometer mellom hver service.

Hyppige service-intervaller kan koste deg dyrt


At en god og langvarig nybilgaranti kan spare deg for mange kroner, det visste du kanskje. Men er du klar over at også bilens serviceintervall kan ha betydning for lønnskontoen?

Med tanke på at en bilservice som regel koster mellom 1.000 og 4.000 kroner, er det faktisk interessant hvor ofte service må gjennomføres. Og hvis man går de ulike bilmerkene nærmere etter i sømmene, viser det seg at de såkalte serviceintervallene varierer kraftig fra merke til merke.

Enorme forskjeller

Helt nederst på skalaen finner vi blant andre Ssangyong, Chrysler og Jeep. Disse tre bilprodusentene forlanger at forhandlerne skal kalle inn bilene til service etter henholdsvis 10.000 og 12.000 kilometer. I den andre enden av skalaen finner vi Honda, som opererer med en serviceintervall på imponerende 45.000 kilometer.

Stoler på egne produkter

45.000 km: Honda opererer med særdeles romslige serviceintervaller. Her en Honda Jazz, som forøvrig vant vår småbiltest.
45.000 km: Honda opererer med særdeles romslige serviceintervaller. Her en Honda Jazz, som forøvrig vant vår småbiltest. Vis mer


Hvorfor er forskjellene så store? De ulike aktørene vil helt sikkert gi ulike forklaringer, alt etter hvor de selv befinner seg på skalaen. Det er imidlertid ikke unaturlig å anta at de produsentene som har størst tiltro til egne produkter er de som gir de lengste serviceintervallene - og omvendt. Det er heller ikke utenkelig at produsentene som opererer med de laveste serviceintervallene gjør dette etter press fra importører og forhandlere. Disse vil jo få mer å gjøre jo oftere bilen skal på service.

Minst annethvert år

Det er imidlertid viktig å presisere at serviceintervallene er av størst betydning for deg som kjører langt. Produsentene forlanger nemlig at bilen skal inn til service minst annethvert år, uansett om bilen bare skulle ha kjørt noen få kilometer. Dette fordi blant annet olje, motor og bremsesystemer lar seg påvirke av tidens tann uavhengig av bruk. Vi understreker også at du bør skifte olje minst én gang i året, uansett hvor lite du kjører.

Mye å spare

10.000 km: Kjøper du Ssangyong må du inn til service svært ofte. Ssangyong er alene om serviceintervall på 10.000 kilometer. På bildet nykommeren Rexton.
10.000 km: Kjøper du Ssangyong må du inn til service svært ofte. Ssangyong er alene om serviceintervall på 10.000 kilometer. På bildet nykommeren Rexton. Vis mer


Hvis du er pendler eller av andre årsaker kjører svært mye, gjør du imidlertid klokt i å ta hensyn til serviceintervallene før du velger bil, uansett om du velger å kjøpe ny eller brukt. Lange serviceintervaller kan spare deg for tusenvis av kroner.

Koreanske og amerikanske dårligst

Vår oversikt viser at de koreanske og amerikanske merkene generelt opererer med korte serviceintervaller, mens de japanske og europeiske med få unntak har lange intervaller. Du finner hele listen i rangert rekkefølge her.

Her finner du listen i alfabetisk rekkefølge.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV)

Relaterte artikler:

  • Nybilgaranti-oversikten
  • Her finner du flere tips-artikler