Hypermini -Nissans nye bybil, vist på bilmessa i Birmingham nylig. <A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4669.jpg" TARGET=_top>Klikk her for større bilde.</A>
Hypermini -Nissans nye bybil, vist på bilmessa i Birmingham nylig. Klikk her for større bilde.Vis mer

Hypermini: Oppladbar utleiebil

Hypermini er Nissans nye elektriske bybil. Den er liten, billig i drift, og forurenser lite. Den er designet for å bli en integrert del av et transportsystem.

-Det er i hvert fall målsettingen, en gang i fremtiden. Idealet til Nissan er at passasjerer skal benytte kollektivtransport til hoveddelene av reisen, og så bruke en Hypermini til å komme seg mellom kortere avstander inne i byene.

Hypermini-stasjoner

Man har sett for seg samle-stasjoner ved togstasjonen, bussterminalen eller lignende, hvor Hyperminiene vil stå og lade batteriene. Konseptet sees for seg å fungere nesten på samme måte som ansamlingene av handlevogner ved inngangen til butikken gjør; du henter en, bruker den i et bestemt område, og setter den på plass etter bruk: -slik at den igjen kan lades opp, og bli klar for nye brukere.

Lave kostnader

Hypermini drives altså av batterier, og trenger bare 25 prosent av den energimengden som en vanlig bil bruker. Den er utstyrt med en funksjon som varmer eller avkjøler kupeen selv under lading av bilens batterier, slik at den blir mer brukervennlig for kortere turer. Driftskostnadene er 0,01£ per kilometer, noe som tilsvarer ca. 13 øre med dagens kurs.

Resirkulerbar

Nissans nye bybil er laget av forskjellige resirkulerte materialer, blant annet plast-flasker, -og hele 90 % av bilen skal være resirkulerbar. Den påstås å skulle være like sikker som en vanlig bil, med deformasjonssoner foran og bak, ABS-bremser og kollisjonsputer. Og sist, men ikke minst; -Hypermini er tilgjengelig i to design; en ”chic” bybil, og en ”casual” fritidsbil.

Det er usikkert når bilen kommer til Norge…

Relatert artikkel: Bil av brusflasker