Hydrolift F-29 med DPX 600 fra Volvo Penta: Vårens verste?

I flere måneder har vi ventet på muligheten til å kjøre Hydrolift F-29 med den nye verstingen fra Volvo Penta, DPX 600. Nå har vi endelig gjort det.

Hydrolifts renommé er ensbetydende med ”verstingbåter” med en ”verstingmotor” i hekken. Renomméet blir neppe svekket av at Hydrolift nå utstyrer stadig flere av sine båter med den nye bensinslukeren DPX 600, en håndlagd V-8 på hele 8,8 liter, fra Volvo Penta.

Jappetid. Igjen!

Når først ordet ”bensinsluker” er nevnt, la meg foregripe begivenhetenes gang: Etter en liten svipptur på sjøen med brumlingen fra en hissig V-8 i hekken klarte jeg ikke å dy meg: Er det gjort noen målinger av bensinforbruket til denne motoren?
– 143, mumles det fra Volvo Pentas representanter.
– 143 liter per time på toppfart.
Ikke snaut. Et par tastetrykk på kalkulatoren viser at dette tilsvarer drøye 1.600 kroner i timen. Drivstofforbruket vil imidlertid synke til nær det halve hvis turtallet legges ned mot 3.700 o/min - og farten vil allikevel ligge på respektable 35 til 40 knop.

Dermed skulle mye være sagt. Prisen for Hydrolift F-29 med DPX 600 er 1.045.000. Og med et drivstofforbruk som vil gjøre oss vanlig dødelige til sosialklienter i løpet av en dag, forstår vi at dette ikke er en båt for allmennheten.
Når allikevel både Hydrolift og Volvo Penta forteller om overraskende stor interesse for det fartsglade paret, kjenner jeg et pust fra det glade 80-tallet i sjøbrisen.

Vakkert, raskt og eksklusivt

Med 560 hk i hekken legger du fort de nautiske milene bak deg. Vis mer

Så tilbake til start: Hydrolift F-29 (F står for Fishing og 29 indikerer lengden i fot) er en vakker båt der den ligger gul, ”racing yellow” som Hydrolift kaller fargen, og ny ved bryggen. Båten har to minikabiner, en foran og en under styrekonsollen som er plassert til styrbord. På babord side har Hydrolift konstruert en åpen løsning, slik at du enkelt kan bevege deg til og fra dekket foran. Akter for konsollen, selve oppholdsområdet i båten, finner du seks sitteplasser, fordelt på to seter og to sofaer.

Journalistene har for lengst flokket seg rundt vidunderet for å ta det i øyesyn. Men ikke alle får gå om bord med det samme. Kun to journalister får være passasjerer om gangen. Endelig blir det vår tur.
Båtens teakbelagte dørk gir oss straks en følelse av eksklusivitet. Vi tar plass i de to hvite setene, en genistrek fra Hydrolift som gir deg støtte enten du står eller sitter.

I seks knop beveger vi oss ut fra havnen. Ingen imponerende hastighet i seg selv, men båten går fortsatt på tomgang.

Ute i rom sjø presses gasspaken ned. V-8eren brummer sint fra hekken og skroget glir nesten umerkelig over i plan. Båten virker svært avbalansert og harmonisk der den skjærer gjennom den blanke sjøen. Den eneste indikasjonen på at dette går fort er vindpresset i ansiktet, det er bare å sette seg ned bak vindskjermen. Men hvor fort seiler vi egentlig? Vi har blitt lovet 65 knop. GPS-mottakeren viser foreløpig ikke mer enn 59,3. Men så sprenges 60-grensen: 60,1 knop. Og fortere får vi ikke presset båten. Hydrolift skylder på bunnstoffet som ikke fikk tørke før båten ble satt på vann. Derfor har det boblet seg, noe som skaper fartsdempende friksjon i møtet med vannet. Tiltross for at vi blir snytt for fem knop: 60 knop er raskt, svært raskt til sjøs. Og under hele testen viser skroget at det trives i hastigheten. Selv ikke når vi legger oss hardt over skjer det noe uventet.

Konklusjon: Eksklusivt og dyrt miljøsvin

Etter å ha kjørt Hydrolift F-29 med DPX 600 kan man forstå at båten selger. For visst var dette en båtopplevelse av de sjeldne. Litt skuffende var det imidlertid at båten ikke oppnådde mer enn 60 knop, en hastighet jeg personlig har overskredet med både mindre båt og mindre motor.

Om den er verdt pengene, penger til innkjøp, drivstoff og ublid forsikring, kan diskuteres. Og vi skal være glade hvis de fleste nøyer seg med diskusjonen: Hadde alle og enhver brukt sparepengene sine på denne båten med denne motoren hadde skjærgården vært så forurenset at ingen lenger ville kunne ferdes i den.

Til slutt noen ord om DPX 600: Ikke overraskende at det var nettopp Hydrolift som var først ute med å ta i bruk verstingen fra Volvo Penta. Og det har de tenkt til å fortsette med. Den nye T-30 vil være klar fra neste sesong, og da nesten utelukkende med denne motoren.
Også andre norske merker har begynt å snuse på siste fartsskrik fra Søta Bror. Etter hva DinSide erfarer vil blant annet en Windy, etter alt å dømme Ghibli, bli utstyrt med DPX 600-motor i løpet av kort tid. Og så lenge tusenlappene flagrer friskt i norsk økonomi bør du ikke bli overrasket om stadig flere vil ta svensk teknologi i bruk.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.