Hydrolift F-26 Velvet - dieseldans på bølgene

Tidligere har vi kjørt F-26 med MerCruiser HP 500 og 470 hestekrefter. Denne gangen var det den snilleste varianten som skulle til pers. Men 243 hestekrefter med turbo og kompressor gjorde også livet luftig…

Publisert
Hydrolift F-26 Velvet - dieseldans på bølgene


Vårt forrige møte med F-26 ble en blandet opplevelse, med selvlensende bankkonto og vanvittige fartsopplevelser. Les testen av Hydrolift F-26 med 470 hestekrefter på denne lenken.

KAD 44 + F-26 = sant

Varianten med 243 dieselhestekrefter var 470 hesterens rake motsetning. Når båten først er betalt, koster det svært lite å holde fartøyet svevende. Under vår meget lange testrunde i Oslofjorden, som tar cirka fire timer, klarte vi med iherdig gasspådrag å bruke avgiftsfri landbruksdiesel for cirka 800 kroner. Dette kan trygt sies å være noe av det rimeligste du kan kjøre i 45 knop.

Med en motor i hekken som veier nesten 600 kilo, skulle du tro at båten ville være litt treg å få i plan. Dette er ikke tilfellet. Planingsterskelen er knapt merkbar: Kompressoren sørger for mye dreiemoment, noe som gjør at akselerasjonen blir meget bra, helt fra stillestående, og opp til maksimal fart. GPSen viser 4,4 knop på tomgang og allerede ved 2.000 omdreininger er båten godt oppe i plan. Videre oppover går det også knirkefritt. Ved optimal trimming av drevet fikk vi en toppfart på 44,1 knop, målt med GPS. Dette er vi meget fornøyd med. Det skal også nevnes at motoren kun hadde gått seks timer da testen ble utført. Maksimalt turtall for denne motoren skal ligge på 3.800 omdreininger og vi hadde 3.600 når vi oppnådde maks fart. Det er nok litt til å hente når stemplene i Volvoen løsner skikkelig.

God i sjøen

Vi kjenner kjøreegenskapene til F-26 meget godt siden vi har kjørt en lang tur i samme båt med 470 hestekrefter. Vi trodde det ville bli litt nedtur å teste samme båt med litt over halve effekten, men det ble det ikke. 44 knop føles ikke fort i en F-26 på flatt vann, men når bølgene kaster litt på skroget blir det straks bedre. I indre Oslofjord har vi Kielferga som tøffer inn og ut, og som lager passende testbølger. Som kalkulert ble svevene høye og lange, og landingene er det heller ingen ting å si på.

At skroget på F-26 er effektivt, er hevet over en hver tvil. Vi hadde en morsom opplevelse under måling av toppfart. Når turtelleren viste 3.500 omdreininger viste GPSen 41 knop. Vi trodde vi ville få problemer med å nå 45 knop, men når motoren økte med 100 omdreininger, til 3.600, økte farten med 3,1 knop. Fantastisk!

Plass og innredning kan du lese om her.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer