Hybrid fra Mitsubishi

Mitsubishi tar utgangspunkt i sin GDi motor når de lanserer sin første hybridbil neste år. Uten å ha oppgitt noen tall om forbruk eller utslipp mener Mitsubishi at de har forurensningskravene som trer i kraft i 2010 innen rekkevidde.

GDi-HEV er det foreløpige navnet på hybridbilen som Mitsubishi introduserer tidlig neste år. Elektronikk bestemmer om bilen skal drives som en ren elektrisk bil, som en ren bensinbil eller en kombinasjon. Fordelen med hybridbiler er at du kan utnytte bensinmotoren når den er på sitt mest effektive, samtidig som du kan benytte batteriene som kraftkilde når man for eksempel ferdes i bytrafikk.

Dessuten er hybridbiler ikke avhengig av å lades fra en stikkontakt, batteriene lades nemlig mens du kjører. Lading skjer enten når du ruller, bremser eller kjører i nedoverbakke eller at motoren startes og driver en generator som i sin tur lader batteriene.

Friksjonen må reduseres

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Utgangspunktet for hybridbilen til Mitsubishi er GDi motoren, men en rekke nye løsninger skal gjøre den mer effektiv skal vi tro produsenten. Et viktig element er å redusere friksjonen i drivlinjen. Derfor blir hybridbilen utstyrt med en trinnløs automatiske gearkasse (CVT). Mindre dynamo og batterier gjør at færre krefter blir borte på veien fra motor til drivhjul. Det betyr lavere drivstofforbruk og redusert utslipp.

Motoren stopper når du stopper

Undersøkelser Mitsubishi har gjort viser at 10 prosent av bensinforbruket til GDi motoren stammer fra tomgang. Derfor stopper motoren når du stopper. For å starte den igjen holder det å røre gearspaken. Tungstartet kan man vel neppe anklage motoren for å være, for startmotoren trenger ikke mer enn en sjettedels omdreining får å få start på motoren igjen. Målt i tid tar det 130 millisekunder.

For å øke dreiemomentet utstyrer Mitsubishi dessuten GDi motoren med en lettrykksturbo.

Kommer neste år

Hybrid fra Mitsubishi

Mitsubishi GDi-HEV settes i produksjon neste år, men foreløpig holder japanerne kortene tett inntil brystet, derfor vet vi foreløpig ingen ting om ytelser eller hvordan bilen vil se ut.

Den første hybridbilen fra Mitsubishi ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i 1993 og het Mitsubishi ESR.