Hvor trygg er bilen din?

Gjennom avisoppslag kan du lese om de "sikreste" og de "minst" sikre bilene. Rangeringen gjøres etter ulike kollisjonstester. Men hva innebærer disse testene, og hvilke konklusjoner kan man trekke av dem? Ikke mange, dersom man analyserer grundig.

Hvor sikker er bilen din? Selvfølgelig er dette et spørsmål man gjerne vil ha svar på, og svaret kan skremme mange.Nylig ble det gjennomført nok en runde med kollisjonstester etter den såkalte NCAP-standarden -- dette er EU's standardiserte kollisjonstest, som alle nye bilmodeller skal tilfredsstille. For å lese mer om hvordan testene gjennomføres, kan du trykke her.

...hva du vet

Etter å ha gjennomgått og analysert testene, blir bilene rangert etter hvor omfattende skadene på bilens passasjerer er, og det er disse resultatene du får vite av Dagbladet, i TV-programmer og lignende. Testene etter NCAP-standarden (NCAP står for European New Car Assessment Programme).

Det er ingen grunn til å betvile resultatene av testen. Den er gjennomført av statlige institusjoner som overhodet ikke har noen interesse av å løpe bilindustriens ærend. Testen blir sett på som svært streng -- og er det også.

...hva du ikke får vite

Likevel skal man ta testene med en klype salt. Og årsaken til dette er at slike kollisjonstester bare sier noe om hvordan ulike biler greier akkurat denne testen. Hadde testbetingelsene vært annerledes -- enten de hadde vært snillere eller strengere -- er det god grunn til å tro at resultatene ville ha blitt anderledes.

Dette får vi da også bekreftet flere ganger i løpet av et år. For lignende tester, men med andre betingelser, gjennomføres i USA og i Asia. Der legger de andre testbetingelser til grunn, og da utropes helt andre biler til å være sikrest og best.

...hva du i hvertfall må vite

I tillegg skal man også huske på at ute på veien er det meste helt forskjellig fra kontrollerte laboratorieøvelser. Vi skal ikke underslå viktigheten av sammenlignbare og repeterbare tester, men dette er ikke et endelig mål på hvor sikker en bil er -- slik det ofte blir presentert i media.

Det burde vel være tilstrekkelig å nevne at bare 32 prosent av alle omkomne i norske trafikkulykker brukte sikkerhetsbelte. I følge Trygg Trafikk kunne tallet på omkomne vært redusert med mellom 40 og 50 prosent, dersom alle til enhvertid brukte sikkerhetsbelte.

Hvor trygg bilen din er, er med andre ord mest avhengig av dem som sitter i bilen - og hvilke valg de gjør...