Hvor sikker er bilen din?

Hadde du trodd at Toyota Yaris var like kollisjonssikker som Audi A6? Eller at Hyundai Accent er sikrere enn Ford Galaxy? Ikke vi heller. Årets store Folksam-undersøkelse byr på flere overraskelser.

SIKKER LILLEPUTT: Toyota Yaris testes hos Euro NCAP. Nå viser det seg at Yaris er like sikker som Audi A6 og Volvo S80.
SIKKER LILLEPUTT: Toyota Yaris testes hos Euro NCAP. Nå viser det seg at Yaris er like sikker som Audi A6 og Volvo S80. Vis mer


Det svenske forsikringsselskapet Folksam er kjent for å ta sikkerhetsarbeid på alvor og publiserer hvert år rapporten "Hur säker är bilen?". Årets rapport er basert på grundige analyser av mer enn 76.000 kollisjoner og oppfølging av nesten 30.000 personskader i perioden 1994 til 2002.

Alder og vekt viktig

Folksam-rapporten omfatter mer enn 100 bilmodeller og viser hvor godt de ulike modellene beskytter sine passasjerer mot skader som leder til død eller invaliditet.

En nærmere gransking av rapporten viser - ikke overraskende - at nye biler generelt er sikrere enn eldre og likeledes at store biler er sikrere enn små.

Det finnes imidlertid enkelte unntak fra denne grunnregelen. For eksempel oppnår småbilen Toyota Yaris toppkarakter og gjør det faktisk bedre enn den langt tyngre Shagalhambra (Volkswagen Sharan, Ford Galaxy og Seat Alhambra). Merkelig nok viser det seg også at tredje generasjon Volkswagen Golf (1992-97) gjør det bedre enn dagens utgave (fra 1998).

Fordommer for fall

OVERRASKELSE: Ikke alle hadde tippet at forrige generasjon Hyundai Accent skulle være sikrere enn dagens Volkswagen Golf. Men skal vi tro Folksam, så er den faktisk det.
OVERRASKELSE: Ikke alle hadde tippet at forrige generasjon Hyundai Accent skulle være sikrere enn dagens Volkswagen Golf. Men skal vi tro Folksam, så er den faktisk det. Vis mer


Rapporten byr også den fordomsfulle på enkelte overraskelser. Forrige generasjon Hyundai Accent gjør det svært godt i Folksam-undersøkelsen, noe som nok vil forundre enkelte. Likeledes oppnår Chrysler Voyager toppresultater, noe som overrasket oss. Hvorfor? Jo, fordi Voyager gjorde det svært dårlig hos Euro NCAP da den ble testet der i 1999.

Og dermed er vi inne på en interessant problemstilling - hvordan skal vi forholde oss til Euro NCAP og Folksam? Hvem skal vi egentlig stole på?

Vi gir deg svaret i denne artikkelen.