INNTJENING: Mange tror Tesla snart vil begynne å levere positive tall, samtidig som Elon Musk vil ta selskapet av børs. Foto: Tesla
INNTJENING: Mange tror Tesla snart vil begynne å levere positive tall, samtidig som Elon Musk vil ta selskapet av børs. Foto: TeslaVis mer

Bilbransjens inntjeninger:

Hvor mye tjener Tesla per bil?

En tysk rapport gir oss svaret, både for Tesla og andre merker.

Den tyske økonomiprofessoren Ferdinant Dudenhöffer er ekspert på bilbransjen, og har nå laget en oversikt over de forskjellige bilmerkenes inntjening per solgte bil, ifølge tyske t-online. Slik blir det mye god underholdning av, for spranget er enormt.

Den bilprodusenten som tjener mest per produserte bil, er den som lager færrest i antall. Men det merket som tjener minst per bil er også en produsent med lavt volum.

Ingen over, ingen ved siden

BEST AV ALLE: Ingen leverer bedre inntjening per produserte bil enn Ferrari. Foto: Ferrari
BEST AV ALLE: Ingen leverer bedre inntjening per produserte bil enn Ferrari. Foto: Ferrari Vis mer

På toppen troner ett enkelt merke suverent alene. Ingen er i nærheten av å tjene så mye penger per produserte bil som Ferrari.

Med den svimlende summen av 68.987 Euro per solgte bil er det ingen andre som er i nærheten. Euroen står i skrivende stund i omtrent akkurat 10 kroner.

Inntjeningen gir et positivt bidrag på 24,6 prosent per produserte bil. Den tidligere sjefen, Luca di Montezemolo, ønsket faktisk å produsere enda færre biler for å gjøre merket enda mer eksklusivt, og på den måten hente inn enda mer penger per bil. Det fikk han ikke med seg sin sjef igjen på, den nylig avdøde Sergio Marchionne. Han ønsket å bredde modellspekteret.

Men, ettersom den ene fikk fyken, og den andre døde som følge av komplikasjoner etter en operasjon, så er det nå opp til neste toppsjef å bestemme den videre kursen for Ferrari.

På andreplass når det gjelder inntjening ligger et annet eksklusivt merke, nemlig Porsche – med en omsetning på 91.000 Euro per bil, og 16.780 Euro i inntjening. Da er det interessant å tenke tilbake til begynnelsen av 90-tallet, da Porsche var farlig nær en fullstendig kollaps og konkurs.

Foruten Ferrari er også et annet merke fra Fiat-gruppen representert høyt oppe på listen, nemlig Maserati. De ligger på tredjeplass, og soper inn 4.889 Euro per solgte bil. Deretter følger Audi, Mercedes-Benz, BMW og Volvo. Sistnevnte med 2.425 Euro per solgte bil.

Hva med bunnen av skalaen?

Der er det spesielt to merker som utmerker seg. Luksusmerket Bentley, som i likhet med Porsche er en del av VW-gruppen, og ikke uventet – Tesla. De blodrøde tallene Bentley viser kan skyldes at VW-gruppen har laget prestisje, koste hva det koste vil.

Med Tesla er situasjonen en annen. Dette er et selskap i oppstartsfasen, og må bære langt større utgifter per produserte bil enn et etablert selskap gjør.

Mens Tesla fikk et tap per produserte bil på 10.391 Euro, altså over 100.000 kroner per bil, så klinket Bentley til med svimlende 17.425 Euro i tap per produserte bil.

I prosent er det likevel Tesla som har den dårligste marginen, med et negativt bidrag på 16,4 prosent. Bentleys høye pengetap representerer likevel «bare» et negativt bidrag på 10,6 prosent.

Slike tall gir om ikke annet en pekepinn, samtidig som de for oss sluttbrukere nærmest må anses som fun-facts. Bak hver og en av disse tallene ligger det en historie og en forklaring.