Hvis BMW ikke duger

Alpina B3 3.3 Cabriolet er lansert. Tyskerne lover både krefter og kjøreglede. Men slikt koster penger.

Hvis BMW ikke duger

Det er ikke alltid smeden blir ved sin lest: Alpina er historien om den tyske vinprodusenten Burkard Bovensiepen som i 1961 begynte å skru bil. Hans store lidenskap, BMW-bilene, hadde nemlig et forbedringspotensial. Dermed hadde Bovensiepen funnet sitt livskall og Alpina ble født.

Denne uken ble det siste avkommet i Alpina familien vist på bilmessen i Birmingham: Alpina B3 3.3 Cabriolet. Denne gangen er det BMW 330 Cabriolet som har blitt offer for Alpinas forbedringstrang.

Ille, verre, Alpina B3 3.3

Den 3-liters rekkesekseren til BMW er ingen svekling. Men de 231 hestekreftene 330 Cabriolet har under panseret var ikke nok for Alpina. Derfor forlenget tyskerne slaglengden, samt boret opp sylinderne en tanke, og vips – slagvolumet var plutselig 3,3 liter. Effekttesten viste at Alpina hadde klart å hente ut ytterligere 49 hestekrefter av BMW motoren. Dreiemomentet var dessuten økt fra 300 til 335 newtonmeter.

Resultatet er til å leve med. 0 til 100 kilometer i timen klarer nyheten på 6,9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til å ligge i overkant av 250 kilometer i timen. Og da med automatisk girkasse.

Grønt fartsfantom

I år 2000 nytter det imidlertid ikke lenger å bruke fart og effekt som eneste salgsargument. Derfor har Alpina også filosofert litt over forurenset luft og global oppvarming.
- Å ta ut så mye krefter av en motor kan kun rettferdiggjøres hvis vi samtidig klarer å nå nye landemerker når det gjelder forbruk og utslipp, forteller tyskerne. Selv mener de at de har lyktes. Vi regner med at forbruket vil ligge på rundt en liter på mila ved landeveiskjøring.

Eksklusive finesser

Nye B3 3.3 er ikke bare motor. Blant annet har Alpina byttet ut BMWs Steptronic-gir med sitt eget Swichtronic. Girsystemet tillater sjåføren å skifte gir ved hjelp av knapper på rattet.

Også dekkene på B3 3.3 er noe for seg selv. Etter noen telefoner til Michelin fikk Alpina dekkprodusenten til å utvikle en spesiell versjon av de såkalte Pilot Sport dekkene til den nye råtassen. Foran er den skodd med 225/40-18 og 255/35-18 bak.

Men billig blir den ikke

BMW Alpina B3 3.3 blir tilgjengelig for britiske bilentusiaster i januar 2001. Prisen er kalkulert til 561.000 kroner. I England. Dermed kommer den trolig aldri til å bli en bestselger blant studenter eller lavlønte i Norge.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.