Et lenger overheng bak skal i følge Nissan gi bedre bagasjeplass, men noen feriebil blir dette neppe uansett!! Foto: Nissan
Et lenger overheng bak skal i følge Nissan gi bedre bagasjeplass, men noen feriebil blir dette neppe uansett!! Foto: NissanVis mer

Hvem sa at Nissan er kjedelig?

En Nissan som konkurrerer - og kjører i fra - Porsche og Ferrari? Neida, det er ikke 1. April. Bilen finnes, og er I salg under navnet Nissan R390 GT1.

En asfaltbane noen hundre kilometer å utsiden av Paris er hvert år åsted for verdens kanskje tøffeste billøp. I ett døgn presses fører og maskin til det ytterste, i hver sving flørtes det med de fysiske lover. Nissan R390 GT1 ble utviklet for å trekke grensene enda lenger, for å kjøre enda fortere og for å være den første bilen til å krysse mållinjen i "24 heures du Mans" - 24 timers løpet på Le Mans i Frankrike.

600 Hk - i løpsbilen

Bilen, som forøvrig kom i mål på en tredjeplass - bare slått av Porsche - har kommet i gateversjon.Bortsett fra å temme motoren litt er det ikke de store forandringene sammenliknet med bilen som stilte til start i Le Mans 6. og 7. juni i år. Riktignok henter ikke Nissan ut mer enn 350 hester fra den 3,5-liters store V8eren. Sammenliknet med racingutgaven er det lite, der hadde nemlig føreren 600 hester å temme.

Bedret bagasjeplass

Nissan R390 GT1 på vei mot en tredjeplass i årets Le Mans 24-timers løp. Foto: Nissan
Nissan R390 GT1 på vei mot en tredjeplass i årets Le Mans 24-timers løp. Foto: Nissan Vis mer

I Nissan R390 GT1 finner man ikke utbredt bruk av stål, derimot finner man karbonfiber og andre avanserte materialer. Sammenliknet med løpsbilen skal gatebilen være mer brukervennlig og funksjonell. I pressemeldingen skryter Nissan blant annet av at bagasjeplassen har blitt bedre. Som om det betyr noe. Så vidt vi kjenner til, her ikke Le Mans-førerne med seg bagasje under sin ville ferd langs banen.

Litt dyr?

R390 GT1 er utviklet i samarbeid med engelske TWR; ett firma som har lange aner innen motorsport. Prisen på R390 GT1 er i England 600.000 pund, eller omlag 7.500.000 norske kroner - uten avgifter.