Hva kan den brukes til?

I dette segmentet er det viktigst å ha flest hestekrefter. Det har Kawasaki ZX-12R og rammebetingelsene skulle være i orden, men hvor egner den seg best?

Hva kan den brukes til?


I byen

ZX-12R er ikke egnet til å kjøre sakte med. Motoren utvikler så mye varme at det er direkte ubehagelig å kjøre i byen, hvor du til tider vil bli stående stille. Viften på motoren blåser mye og veldig varm luft slik at det blir plagsomt varmt for føreren. I tillegg er clutchhendelen ganske tung å betjene. Sitteposisjonen er bøyd fremover og trykket på armene er i tyngste laget.

Småveier

Vi hadde forventninger om at ZX-12R skulle være mer sportslig innstilt enn sine konkurrenter. Det virker ikke slik. Det er litt tungt å kaste sykkelen fra side til side, slik at svingene ikke bør komme for tett. Kjøreegenskapene er selvfølgelig svært trygge og forutsigbare, men den oppfører seg litt tregt. ZX-12R er svært komfortabel og det er ingenting å utsette på egenskapene i så måte, men det er allikevel synd at sykkelen føles så stor og tung.

Motorveier

Det er her ZX-12R er i sitt ess. Sykkelen er en milsluker av rang og lange dagsetapper tilbakelegges uten problemer i det hele tatt. Maken til skyv skal du lete lenge etter og touring av den litt ”grovkalibrete” typen er midt blinken av bruksområder. Vindskjermingen er meget god og Kawasaki har gjort det bra med tanke på komfort bak kåpen. Kjøreegenskapene er utrolig gode og sykkelen er retningsstabil og letthåndterlig uansett hvor fort du kjører. Selv i sjette gir er akselerasjonen god ”helt fra bunn”. Du trenger ikke gire i det hele tatt så sant du ikke har svært dårlig tid. Dette er en touringsykkel som går ekstremt fort.

Artikkelen fortsetter under annonsen