Foto: Automedia
Foto: AutomediaVis mer

Hva holder de på med?

Saab henger i en syltynn tråd, men gir seg ikke uten at alle midler er brukt.

GM sa før jul at Saab skulle legges ned hvis ikke det kom i orden en avtale med en oppkjøper. Koenigsegg og nordmannen Bård Eker gjorde et hederlig forsøk, men ga seg i høst.

En annen sportsbilprodusent, Spyker, har forsøkt seg på den samme øvelsen og fortsatt ikke gitt seg. GM på sin side har kvittet seg med styre og ledelse i Saab og engasjert et selskap for legge ned driften.

Samtidig foregår forhandlinger med oppkjøpere, og det produseres fortsatt biler for levere de siste bestillingene.

Hvorfor testes 9-5 stasjonsvogn?

Denne bilen er en av fire nye biler som skulle ha blitt lansert fra det svenske merket fremover. 9-5 sedan er vel så vidt ute på gata, men stasjonsvogn, 9-4X og helt ny 9-3 vil vi nok ikke se noe til, så sant ikke det skulle falle på plass en ordning helt på overtid.

Testbilene som er fotografert i Nord-Sverige er bortimot klare for produksjon, og det er strengt tatt et mysterium hvorfor de fortsatt ruller på veiene. Kanskje de nekter å gi seg før det er ugjenkallelig slutt? Det er jo ikke det ennå.

Saab er basert på noe av det samme som Opel Insignia og det mulig GM-egentlig tester en helt annen bil enn 9-5. Både Insignia og 9-5 er helt nye biler, og Insignia selges andre steder i verden under andre navn. Bilen selges også som Buick Regal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siste ord er fortsatt ikke sagt når det gjelder Saab, men det ser unektelig svart ut.

Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia
Foto: Automedia