Husqvarna Nox – Huskynox

Supermotard stammer fra 80-tallet som et slags undergrunnsfenomen. Fjellveiene i Sør-Europa kunne best forseres med modifiserte enduro- og crossykler med dekk og felger hentet rett fra gatesykler.

Husqvarna Nox – Huskynox
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Husqvarna har virkelig ”tatt den helt ut” når ideen om Nox nå har blitt satt ut i livet. Dette er sykkelen for deg som vil kjøre med forhjulet høyest opp i lufta og virkelig herje langs veiene.

Hestekrefter er viktig

Motorsykkelkjøring er gøy, og noe av det som gjør det så herlig, er skikkelig akselerasjon. Huskynox er utstyrt med en ensylindret firetaktsmotor på 576 kubikkcentimeter og innsprøytning. Effekten er 64 hestekrefter og med en tørrvekt på 109 kilo burde denne sammenkoblingen bli en skikkelig eksplosiv opplevelse.

I forhold til motorene som sitter i de øvrige Husqvarna-modellene har Nox-motoren fått lettere veivaksel og motoren tåler høy kompresjon (12:1).

Forholdet mellom vekt og effekt er god. Huskynox har kun 1,7 kilo per hestekrat og dra på og dette er nesten på høyde med R-syklene i 600-klassen. På denne lenken finner du de syklene som har mest effekt per kilo.

Svart og eksklusivt

Husqvarna Nox – Huskynox

Hele sykkelen er beholdt i sort og andre mørke farger. Karbonfiber og sort aluminium dominerer sterkt og gjør at Huskynox virker både eksklusiv og rå. Eksosanlegget er det eneste ”lyspunktet” på hele sykkelen og lyddemperen er laget i Titan.

Avbildene kan vi se at Nox verken har lys, speiler, instrumenter, mønster i bakdekket eller plass til skilt. Produksjonen er også begrenset til 300 eksemplarer. Med andre ord blir det ikke mange slike å se her hjemme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På denne lenken finner du alle nyhetene fra Intermot.
På denne lenken finner du priser på nye og brukte motorsykler fra 1995 og frem til 2001.