Hurtigris til 200 000!

Pålitelige og lynraske: japanske sportsbiler har det beste fra to verdener! Men hvilken skal du velge for to hundre laken?

Raske biler er gøy. Dessverre har det seg ofte slik at statistikken for hestekrefter, akselerasjon og toppfart pleier å være den rake motsetningen av statistikken for pålitelighet, forbruk og økonomi.

Unntaket er Japan. For på denne lille, rare øya har det blitt produsert mange morsomme biler opp gjennom tidene. Felles for de fleste er skuddsikker kvalitet, super kjørbarhet og rimelige driftskostnader. Så lenge du tåler et litt kjedelig interiør, kan risraketter fra solens rike være løsningen for deg hvis du vil ha hårete kjøreegenskaper uten å bli grå i... håret.

Dessverre har det seg også slik at verden har fått med seg dette. Bruktprisene holder seg derfor svært godt hos japanske sportsbiler, noe som kan bety at de økonomiske fordelene spises opp. Men det finnes unntak - og de ser du her!

Mitsubishi 3000 GT

Foto: Autofil Vis mer

Med et utseende som skriker superbil lang vei, vakte denne Mitsubishien stor oppsikt da den kom på markedet tidlig på nittitallet. Oppskriften var på mange måter lik Nissans Skyline: Firehjulstrekk, firehjulsstyring, dobbelturbo, seks sylindre, aktive spoilere og elektronisk styrte dempere. Dette høres morro ut! Men her er det også mye som kan gå galt. Ironisk nok er det den tyskproduserte Getrag-kassen som byr på mest trøbbel... Les mer om den eksplosive kassen i vår brukttest her!

Honda S2000

Foto: Autofil Vis mer

240 hester på bare to liter - uten turbo. Og bakhjulstrekk. Trenger du flere kjøpsargumenter? Ålreit. VTEC. Et skyv fra himmelen helt opp til 9000 omdreininger og forbi. Null til hundre på 6,2 sekunder. Toppfart på 240 kilometer i timen. I en pålitelig innpakning. Fantastisk! Kritikerne vil påstå at den føles motorsvak og daff hvis en ikke liker å gire. Den gir kanskje ikke fullt så mye mening ved vanlig kjøring, men men... Gjør opp din egen mening etter å ha lest vår test!

Mazda RX-8

Foto: Autofil Vis mer

Wankelmotor er noe rare greier. At staten beskatter hver wankel-liter dobbelt, sier sitt: her får du mye krutt i forhold til motorvolumet! Hele 192 hk har Mazda greid å få ut av sin lille 1,3-liters rotasjonsmotor, uten turbo... Et annet morsomt aspekt ved RX-8, er "selvmordsdørene" som gir ypperlig adkomst til de relativt små baksetene. Det eneste som trekker ned ved denne bilen, er wankelmotorens frynsete rykte når det kommer til driftssikkerhet, i tillegg til et vanvittig forbruk i forhold til motorstørrelsen. 1,3 liters motor med snittforbruk på 1,5 i byen... Les vår brukttest av denne sære sportsbilen her!

Har du forslag til andre alternativer? Diskutér under!