Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Hummer H2 (2005)

Hummer H2 er SCHVÆÆER… Og de som sier at størrelsen ikke betyr noe, har misforstått. I alle fall i dette tilfellet! Det brutale beistet ser ut som et motorisert pengeskap. Men i all sin macho utstråling har den også myke sider.

Hummer H2 er en unik bilopplevelse og er befriende annerledes. Den har en utstråling, karisma og selvsikkerhet som asiatiske ”såpekopper” aldri har vært i nærheten av. Størrelse, vekt, motor, lyd og ikke minst det steintøffe ”pengeskap”-designet er helt klart avgjørende elementer i dette. At storebroren H1 var med og ”vant Gulf-krigen” trekker heller ikke ned macho-imaget.

LES OGSÅ:

På veien merker du det fort: Bak rattet i H2 er du KONGE! Folk i små biler som BMW X5 og Toyota Land Cruiser kjører nesten i grøfta for å slippe deg fram. Til og med aggressive små bøller i Audi og BMW´er med altfor store hjul, viser deg respekt! Her slår tydeligvis urinstinktene inn, med den største og sterkestes rett…

Foto: Autofil Vis mer

Rent bortsett fra dette, er bilen overraskende komfortabel og stillegående, bare litt svak brumming fra V8-eren når du gir gass, og automatgirkassa passer motoren som hånd i hanske. Styringen er også overraskende presis med tanke på den tross alt noe gammelmodige konstruksjonen. Fire effektive, lettdoserte skivebremser har ingen problemer med å stoppe den tre tonn tunge doningen.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Brede, deilige skålformede skinnseter, multifunksjonsratt, lettleste instrumenter, BOSE-stereo, oversiktlige store brytere. Det røffe designet følges opp innvendig med blant annet synlige, blanke umbrakoskruer, tøff girspak, og det er laaangt over til naboen på den andre siden av den fete midtkonsollen. H2 kan bygges om til treseter, men mister da etter min mening litt av sjarmen interiørt. Bagasjerom og lastekapasitet er som på et middels stort hangarskip.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Her kunne jeg kommet med fakta om tillatt hengervekt på 3175 kilo, lastekapasitet, plass, bakkeklaring på 25 cm, at den er rå i terrenget og på grunn av korte overheng både foran og bak takler stigninger på 60 prosent, men jeg tror faktisk ikke dette betydde særlig mye for de som kjøpte den ny. Dette var nok for det aller meste en showoff- og BLING-bil for mannfolk hvor lommeboka kanskje var større enn tissefanten…??

Mange ble registrert på firmaer, dette er lastebiler og derfor gunstige i et firmabilregnskap. Samtidig som reklameverdien og statusfaktoren var skyhøy. Noen år har gått, prisene har falt, så nå er det endelig entusiastens tur! Jeg tror ikke mange av bruktkjøperne har et reelt behov for dette monsteret, og at en HiAce eller Caravelle hadde gjort samme nytten i de fleste tilfellene. Men så var dette med sjel, kongefølelse, power og image da. Dette både er og blir en image-booster! Du får en Hummer H2 2003-modell med ca. 100 000 km. på telleren fra drøyt 200 000 kroner og oppover.

Foto: Autofil Vis mer

H2 er stort sett lastebiler som krever ”lappen” opp til 7,5 tonn, men det finnes etter hvert biler som er bygget om til ”grønnskiltet varebil” under 3500 kilo. Disse koster noe mer. Ombygging til varebil koster ca. 20 000 kroner pluss moms. Om ikke veldig lenge kan det svare seg å sette inn bakseter og lage ”personbil” av H2 - og dette faktum gjør at jeg tror at prisene vil holde seg godt i tiden framover.

Serviceprisene er absolutt i nedre enden av skalaen av hva du kan forvente av en slik bil. Liten service koster ca kr. 2500 - en mellomservice ca kr. 6000,- mens hovedservice hvert fjerde år koster ca. 16 lapper. Bensinutgiftene derimot, er helt i øvre enden av skalaen. Regn med snittforbruk på to liter pr. mil.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Hummer H2 (2005)

Image, design, størrelse, kraft, plass og lyd…

Bensinforbruk, utslipp og politisk ukorrekt