<strong>SUV OG ELEKTRISK:</strong> Mange SUV-er og mye elektrisk kjennetegner de bilnyhetene som dukker opp på norske veier i løpet av høsten. Ford Mustang Mach-E, som hadde verdenspremiere i Oslo i vinter, kombinerer begge deler. Foto: Rune Korsvoll
SUV OG ELEKTRISK: Mange SUV-er og mye elektrisk kjennetegner de bilnyhetene som dukker opp på norske veier i løpet av høsten. Ford Mustang Mach-E, som hadde verdenspremiere i Oslo i vinter, kombinerer begge deler. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Mye elektrisk

Høstens heteste bilnyheter

Denne høsten byr på flere spennende nyheter enn noen gang. Mange er elektriske, men det finnes flere godbiter med bensinmotor. Det er bare å glede seg!

Publisert
Sist oppdatert

Det er liten tvil om at de elektriske bilene er stjernene på nybil-himmelen. Denne høsten ruller blant annet Ford Mustang Mach-E, Volvos første elbil XC40 Recharge, VW ID.3, som er spådd å bli en ny folkevogn og SUV-en Skoda Enyaq ut på norske veier.

Blant alle de elektriske bilene finnes det biler med bensin- og dieselmotor, som kan hevde seg på bestselgerlistene. Nye Skoda Octavia var lenge den mest solgte bilen i Norge med bensin- og dieselmotor. Den nye kommer nå som ladbar hybrid. Suzuki kommer med en helt ny familie-SUV og Hyundai med sitt nye flaggskip Santa Fé. Også disse som ladbare hybrider.

Her er de 13 største nyhetene i høst, slik vi ser det.

Citroën C4 – fransk komfort

<strong>HELT ELEKTRISK:</strong> Selv om nye Citroën C4 bygges både med bensin- og dieselmotor, er det den elektriske utgaven nordmenn flest vil ha. Foto: Citroën
HELT ELEKTRISK: Selv om nye Citroën C4 bygges både med bensin- og dieselmotor, er det den elektriske utgaven nordmenn flest vil ha. Foto: Citroën Vis mer

Kjørekomfort er nøkkelordet når Citroën lanserer sin nye C4. Standard er blant annet hydrauliske støtdempere og spesielle komfortseter. Bilen kommer med bensin- og dieselmotor, men i Norge blir nesten alt salget elektrisk. Den får en136 hesters motor og 50 kWt batteri, som gir en rekkevidde på over 300 kilometer. Bestillingen åpner i september og de første kundene bør få biler før jul.

Ford Mustang Mach-E – prisbombe

<strong>GOD REKKEVIDDE:</strong> Mustang Mach-E gir lengst rekkevidde for pengene. Foto: Ford
GOD REKKEVIDDE: Mustang Mach-E gir lengst rekkevidde for pengene. Foto: Ford Vis mer

Norske kunder er blant de første i verden som får nye elektriske Mustang. Mach-E kommer ifølge Ford i oktober og koster fra 422.000 kroner med bakhjulstrekk. Da får du en bil med 258 hester og et batteri på 75,7 kWt som gir en rekkevidde på 450 kilometer. For 473.400 kroner får du en bil med 600 kilometers rekkevidde. Med andre ord lang rekkevidde for pengene.

Hyundai Sante Fé – flaggskipet

<strong>FOR FAMILIEN:</strong> Hyundai Santa Fé er en stor familiebil. Foto: Hyundai
FOR FAMILIEN: Hyundai Santa Fé er en stor familiebil. Foto: Hyundai Vis mer

Nye Santa Fé blir den første bilen fra Hyundai med fabrikkens nye hybrid-system. Den store familiebilen er tilgjengelig både med forhjulstrekk og firehjulstrekk og i Norge er det den ladbare hybriden med 265 hester som gjelder. Med en lengde på nesten 4,8 meter, er dette er praktisk familiebil-SUV. Importøren har ennå ikke avslørt prisen, men vi tipper fra rundt 550.000 kroner.

Lexus UX 300e – første fra Toyota

<strong>FORNØYDE KUNDER:</strong> Lexus har de mest fornøyde kundene i Norge. Foto: Lexus
FORNØYDE KUNDER: Lexus har de mest fornøyde kundene i Norge. Foto: Lexus Vis mer

Lexus UX 300e blir den første rene elektriske bilen fra Toyota-konsernet når den ruller ut til norske kunder i høst. Dette er en SUV i mellomklassen, med en batteripakke på 54,3 kWt, som skal gi bilen en rekkevidde på 350 kilometer. UX 300e kommer foreløpig bare med forhjulstrekk. Prisen starter på 410.000 kroner for laveste utstyrsvariant

Mazda MX-30 – god pris, men ...

<strong>KORT REKKEVIDDE:</strong> Mazda har valgt kort rekkevidde og rimelig pris på MX-30. Foto: Rune Korsvoll
KORT REKKEVIDDE: Mazda har valgt kort rekkevidde og rimelig pris på MX-30. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Med en pris fra 249.000 kroner, blir nye Mazda MX-30 er skikkelig prisbombe. Mazda har imidlertid valgt en liten batteripakke, som gir en rekkevidde på bare 200 kilometer. For mange er dette langt nok når prisen er såpass gunstig, tror den norske importøren. Bilen har bakdører som åpner «feil vei», noe som gjør innstigningen til baksetet enkel.

Opel Mokka-e – kompakt SUV

<strong>ELEKTRISK:</strong> Opel Mokka kommer også med bensin og diesel, men i Norge er det elektrisk som gjelder. Foto: Opel
ELEKTRISK: Opel Mokka kommer også med bensin og diesel, men i Norge er det elektrisk som gjelder. Foto: Opel Vis mer

Etter Corsa-e, som allerede er i butikken, blir den kompakte SUV-en Mokka den neste elbilen fra Opel. Mokka-e har en motor på 136 hester, en batteripakke på 50 kWt og en rekkevidde som vil ligge rundt 320 kilometer. Bilen bygger på samme teknologi som i Peugeot e-2008. Prisen vet vi ennå ikke, men vi tipper litt under 300.000 kroner. De første kundene får bilen rundt nyttår.

Skoda Octavia – på stasjonsvogn-toppen

<strong>BESTSELGER:</strong> Octavia var lenge Norges mest solgte bil med bensin og dieselmotor. Nå er det ladbar hybrid som gjelder. Foto: Skoda
BESTSELGER: Octavia var lenge Norges mest solgte bil med bensin og dieselmotor. Nå er det ladbar hybrid som gjelder. Foto: Skoda Vis mer

Octavia var lenge den mest solgte bilen med tradisjonelt drivverk i Norge. Stor, praktisk stasjonsvogn til en overkommelig pris var oppskriften. Når nye Octavia nå kommer på veien, er det med et ladbart hybriddrivverk på 204 hester og en elektrisk rekkevidde på 55 kilometer. I tillegg kommer den i en litt tøffere Scout-utgave med forhjulstrekk.

Skoda Enyaq iV – årets mest spennende?

<strong>TO UTGAVER:</strong> Enyaq iV kommer i to utgaver - først en tradisjonell familie-SUV, og denne kupë-utgaven i 2021. Bilen vises offisielt 1. september, men de første kundene får den neppe før over nyttår. Foto: Skoda
TO UTGAVER: Enyaq iV kommer i to utgaver - først en tradisjonell familie-SUV, og denne kupë-utgaven i 2021. Bilen vises offisielt 1. september, men de første kundene får den neppe før over nyttår. Foto: Skoda Vis mer

Skodas nye elektriske SUV kommer i to utgaver – en tradisjonell familie-SUV og en kupé-utgave. Familiebilen kommer til høsten og du kan velge mellom tre batteri-størrelser med rekkevidde fra 340 til rundt 500 kilometer. Bilene med tohjulstrekk kommer først. Skoda har ennå ikke avslørt prisen, men vi regner med fra rundt 450.000 kroner.

Suzuki Across- sett den før?

<strong>RAV 4-KOPI:</strong> Suzuki Across bygger på Toyota Rav 4. Ikke vanskelig å se. Foto: Suzuki
RAV 4-KOPI: Suzuki Across bygger på Toyota Rav 4. Ikke vanskelig å se. Foto: Suzuki Vis mer

Med Across lanserer Suzuki sin første ladbare hybrid. Hvis du synes du har sett bilen før, så er det nesten riktig; den er bygget på Toyota Rav 4. Dette er en stor familie-SUV med firehjulstrekk som standard. Den er leveringsklar fra september og vil koste 549.900 kroner for en svært godt utstyrt variant. Importøren lover en elektrisk rekkevidde på 75 kilometer.

Toyota Yaris - går og går

<strong>DRIFTSSIKKER:</strong> Nylig kåret NAFs søsterorganisasjon i Tyskland Yaris til den mest driftssikre bilen på veien. Foto: Toyota
DRIFTSSIKKER: Nylig kåret NAFs søsterorganisasjon i Tyskland Yaris til den mest driftssikre bilen på veien. Foto: Toyota Vis mer

Om to uker er en splitter ny utgave med fjerde generasjon hybriddrivverk på plass hos forhandlerne. Stort sett alt på bilen nå blir nytt. Viktigst er kanskje at Yaris får det aller nyeste hybriddrivverket. Resultatet er at forbruket nå er kommet helt ned i 0,39 liter på mila på blandet kjøring. Yaris får alt sikkerhetsutstyret som standard fra rimeligste modell. Dette blir den første bilen med en kollisjonspute mellom føreren og passasjeren foran.

Volvo XC40 Recharge – første svenske

<strong>VENTET LENGE:</strong> Kundene har ventet lenge på Volvos første elbil. I oktober kommer de første bilene. Foto: Volvo
VENTET LENGE: Kundene har ventet lenge på Volvos første elbil. I oktober kommer de første bilene. Foto: Volvo Vis mer

Volvos første elektriske bil bygges på eksisterende XC40 og kommer i butikken i oktober/november. Billigste utgave koster 530.000. Bilen får en rekkevidde på over 400 kilometer og kan trekke henger. De to motorene yter til sammen hele 408 hester, noe som gjør XC40 Recharge til rene racerbilen med 0-100 km/t på 4,9 sekunder. Firehjulstrekk er standard.

VW ID.3 – ny folkevogn

<strong>RYDDER PLASS:</strong> Uten vanlig motor, girkasse, bensintank og eksosanlegg, blir det mye plass innvendig. Foto: VW
RYDDER PLASS: Uten vanlig motor, girkasse, bensintank og eksosanlegg, blir det mye plass innvendig. Foto: VW Vis mer

Ifølge VW blir ID.3 like viktig som Bobla da den kom på 50-tallet. « Utvendig på størrelse med Golf, men innvendig med plass som i en Passat», sier VW. I høst vil de første kundene få bilene sine. Billigste utgave koster 351.900 kroner, mens en godt utstyrt utgave må du ut med 452.000 kroner for. ID.3 får ifølge importøren en rekkevidde på inntil 420 kilometer.

VW ID.4 – spennende storebror

<strong>KAMUFLERT:</strong> Foreløpig har VW bare offentliggjort kamuflerte biler av ID.4. Foto: VW
KAMUFLERT: Foreløpig har VW bare offentliggjort kamuflerte biler av ID.4. Foto: VW Vis mer

VW ID.4 er en fullverdig familie-SUV med god innvendig plass, rekkevidde på rundt 500 kilometer med den største batteripakken, valgfri to- eller firhjulstrekk og mulighet for å trekke henger. Utgaven med tohjulstrekk vil komme på veien allerede i år, mens de som ønsker firehjulstrekk må vente til neste år. Prisen starter trolig rundt 475.000 kroner.

Xpeng – aldri hørt om

<strong>STOR KINESER:</strong> Xpeng G3 er stor og betydelig rimeligere enn europeiske konkurrenter. Foto: Xpeng
STOR KINESER: Xpeng G3 er stor og betydelig rimeligere enn europeiske konkurrenter. Foto: Xpeng Vis mer

Har du hørt om Xpeng? Ikke vi heller før i vår, da det plutselig dukket opp en melding fra importøren ZEM (Zero Emission Mobility) om at Xpeng G3 var på vei til Norge. Den kinesiske fabrikken startet opp i 2014 og SUV-en som kommer til Norge vil få et batteri på 66,5 kWt og en rekkevidde på rundt 450 kilometer. Prisen starter på 398.000 kroner.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer