Honda S2000: Med et fingertrykk

Sett den før? Joda – visst har Honda S2000 linjer som står på egne ben, men det er relativt mange likhetstrekk mellom BMW Z3 og Honda sin S2000 roadster.

Men der BMW viser brutal styrke med sin enormt muskuløse M-Roadster, briljerer japanerne med forfinet teknikk. BMW’s M-Roadster har en 3,2 liters motor med 321 liter – en litereffekt på 100 hk per liter.

S2000 har riktignok “bare” en toliters motor, men den yter 240 hk, en imponerende litereffekt på 120 hk per liter! Dette er den høyeste litereffekten på en serieprodusert motor uten pustehjelp fra turbo eller kompressor, og likevel møter den de strengeste avgassbestemmelsene på dagens marked.

Liten og lett

Med relativt liten motor blir S2000 nokså lett – 1.200 kilo – dette er for eksempel 235 kilo mindre dersom man velger å fortsette sammenligningen med BMW’s M-Roadster.

Og etter å ha prøvesittet bilen i Detroit, er det ingen tvil om at vi gleder oss til bilen kommer til Norge, selv om man må smøre seg med tålmodighet – S2000 kommer til Europa tidligst høsten 1999.

Høydepunkter for Honda S2000

Tekniske data S2000
 
Lengde cm:411,5
Bredde cm:175,0
Høyde cm:128,5
Akselavstand:240,0
Sporvidde f/b:149,9/149,9
Lastevolum: 
Antall sylindre:4
Sylindervolum:1997
Kw(HK)/omdr:177(240)/8.300
Dreiemoment/omdr: 
Forbruk (EEC): 

* Bilen startes ikke med nøkkelen, men ved å trykke på en bryter etter at du har puttet nøkkelen i tenningslåsen.
* Vektfordelingen i bilen er 50/50 foran/bak.
* Den elektrisk variable servostyringen er hastighetsavhengig.
* Prosjektleder for S2000 er Shiguera Uehara – den samme som var prosjektansvarlig for den ekstreme Honda NSX.
* Hjulopphenget er hentet fra Hondas Racingavdeling, med blant annet doble triangelarmer, der hjulopphenget praktisk talt starter inne i felgen.
* Motoren er bygget på en aluminiumsblokk, der sylinderveggene er trukket med kunststoffiber som forsterkning.