Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Honda S2000 (2001)

Er du glad i at motoren skriker etter høyest mulig turtall? Da trenger du ikke lete lenger. Dette er turtallsmaskinen fremfor noen.

Honda S2000 ble introdusert i 2000 for å feire Hondas 50-års jubileum. Særpreget ligger i VTEC-motor (Variable valve timing and lift electronic control) med variabelt ventilløft. Resultatet er blant annet høy effekt på stratosfærisk høye turtallsområder. Kombiner dette med et rått effektanlegg, og du har motorlyd som grenser mot motorsykkel.

LES OGSÅ:

Den byr også på svært gode kjøreegenskaper, helt i klasse med for eksempel Porsche Boxster. Men den trenger turtall. Under 6000 omdreininger skjer det absolutt ingenting. Så skifter bilen totalt karakter og blir utrolig morsom. Rødmerkingen er ikke før 9000 (!), og da får du en intens, herlig motorlyd. Ikke akkurat det beste for førerkortet ditt… Så lenge du gidder å dra motoren på fullt turtall, går det voldsomt unna. 0-100 km/t på 6.2 sekunder og nåla stopper ikke før på 240 km/t.

Men i den virkelige verden er bilen langt tregere enn tallene tilsier. Ved forbikjøringer må du ligge klar i andregir på 7000 omdreininger og vente på muligheten. Ligger du i et høyere gir, vil du trenge en rettstrekning på fire mil for å passere noen… Utrolig gøy hvis du vil leke Fernando Alonso, men kan bli slitsomt i det lange løp.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Startknappen er kul, og interiøret ellers er greit nok, svart og rødt. At turtelleren dominerer sikten er jo fett i en sportsbil, men her er den digital, noe som frembringer 80-talls minner om Corvetter, Quattroer og Duran Duran. Setene er gode, men med taket oppe er det mye vindstøy.

Oppsummering
Honda har en høy stjerne blant ungdom og rånere og S2000 er den mest ekstreme av alle VTEC-modellene. Bilen har heller ikke noe feminint image, som en del andre små sportsbiler fra solens land. Denne bilen dreier seg kun om én ting: Høyt turtall. Liker du å konstant jage etter 9000 omdreininger, er den midt i blinken. Kjører du ”vanlig”, gir den lite mening, akkurat som en R-sykkel.

En Honda Fireblade går bedre, har mye høyere turtall og enda råere lyd, og er i tillegg mye rimeligere… Takket være Hondamerket i fronten synker verdien hurtigere enn en oljetanker i kvikksand. 2001-2003 modeller får du for 200-250 000 kroner, det er billig for en såpass ny, åpen sportsbil. På kjøpet får du Hondas legendariske kvalitet. S2000 er kjent for å være særdeles holdbar. Men sjekk girkassa, det kan du gjøre ved å skifte gir fra første til andre på høyt turtall. Er kassa dårlig, vil skiftet gå tregt, samtidig som du hører lite trivelige mekaniske lyder.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Honda S2000 (2001)

Utrolig morsom på utrolig høye turtall

Under 6000 omdreininger gir den ikke mening. Motorsykkel er da et bedre alternativ