Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Honda Nsx (1991)

En Ferrari-utfordrer med skuddsikker drivlinje og fantastisk utseende. Hvorfor ser vi ikke slike på hvert gatehjørne?

Historien om NSX begynner allerede i 1984. Hondas Formel 1-satsning høstet resultater, og behovet for å gjenspeile teknologien i gatebilene ble større. Samtidig var det et rimelig stort hull å tette mellom Civic, Accord og F1-bilene. For at publikum skulle skjønne at Honda var et sportslig merke, måtte de ha et flaggskip, et bindeledd mellom gatebilen og racerbilen. Løsningen skulle bli Japans første ordentlige superbil – Honda NSX som ble presentert i 1989. Den skulle konkurrere med Porsche 911 og Ferrari 348 i tillegg til å være like lettkjørt som en Civic eller Accord.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Dessverre var interiøret like kjedelig også, og kritikerne mente at NSX manglet presisje. Men den fikk sine tilhengere som verdsatte slitestyrken. Motoren var en midtmontert 3-liters V6’er på 274 hk. 0–100 gikk på 5,9 sekunder og toppfarten var 270 km/t. Motorstørrelsen og styrken ble noe øket frem til produksjonsslutt i 2005. Styrken til NSX, er at hvem som helst kan sette seg inn og kjøre den. Alt som skjer kommuniseres på en umiddelbar måte uten å være påtrengende, i tillegg til at komfortnivået faktisk er ganske høyt. Vektfordelingen er perfekt takket være motorplasseringen, og du vet hele tiden hva bakenden vil gjøre.

Men det skal ikke mye til på våt asfalt før du står med snuta feil vei hvis du ikke er forsiktig. Grepet er enormt bra, helt til du plutselig har delt bilen i to rundt en lyktestolpe. Motoreffekten kommer først i en stadig økende momentbølge som blir avløst når ventiltidene endres i midten av registeret. Derfra og opp til rødmerkingen spiller hestekreftene førstefiolin i en herlig symfoni som stiger jevnt og trutt mot neste gir. Du får ikke slegge-i-ryggmargen-effekten som en turbo gir deg, men ytelsene er imponerende!

Foto: Autofil Vis mer

Interiør

Setene er fantastiske! God sidestøtte og passform som er lett å slappe av i er viktig i en bil som dette. Men ser du deg rundt er det som å være i en Toyota Camry. Det minner ikke om en supersportsbil, selv om kvalitetsfølelsen er høy. Det eneste sportslige lyspunktet er måten albuen hviler på den forhøyete girtunnelen. Et argument kan være at dette er prisen du må betale for å få kvalitet og pålitelighet i superbil-innpakning. Noe som faktisk overrasker veldig, er størrelsen på det MR2-aktige bagasjerommet bak motoren som faktisk rommer en bag eller to. Sikten bakover er også bra. Flatt motorrom og stort bakvindu hjelper sammen med fravær av C-stolper som hjelper på sikt til sidene. Slå den, Lamborghini!

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering

Honda ønsket å verve kjøpere som foretrakk Porsche, Ferrari og andre raske sportsbiler. Det slo nok ikke helt til på grunn av den manglende superbil-appellen. Likevel skapte bilen etter hvert sin egen subkultur av nær religiøs art. Entusiastene priset Hondaen opp i skyene, og siden den ble produsert relativt uendret i 15 år kan det trygt sies at NSX har blitt en suksess uten sidestykke. Som alle sjeldne sportsbiler holder NSX seg ekstremt godt i pris. Et strøkent eksemplar kan faktisk stige i pris, etter hvert som det blir tynnere i rekkene. Kun en håndfull biler ligger for tiden ute til salgs. Du må regne med å bruke mellom 300 000 og en halv million for å sikre deg et pent eksemplar.

Alle er bruktimporterte og merk deg at Acura-utgavene (sportsbilnavnet til Honda i USA) skal være rimeligere. Det kan virke helt åndssvakt å bruke slike summer på en 20 år gammel japaner. Men du sikrer deg en (super) sportsbil som fortjener sin egen side i bilhistorien og når den kan anses som et investeringsobjekt på lang sikt, får pipa en annen låt.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Superbil eller ikke, den har i alle fall havnet på mange smågutters topp-ti-liste. Drømmebil tittelen blir heller ikke feil. Fantaserer du om Ferrari men ikke orker tanken på sekssifrede verkstedregninger, eller bare vil ha et stykke bilhistorie, så er det bare å gå til banken.

Testresultat

Honda NSX

Verdens råeste hverdags-superbil

Kanskje litt for hverdags for de som vil ha superbil