Honda kommer med V5-motor i GP-racer

Et oppmyket regelverk for 2002 sesongen i Grand Prix for motorsykler tillater større og sterkere motorer.

Honda kommer med V5-motor i GP-racer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Tidligere har vi omtalt Drysdale som allerede har sluppet informasjon om sin nye GP-sykkel, 990-V8. Nestemann ut er altså Honda, som satser på en spennende V5-motor.

Fem sylindere

Motoren blir en femsylindret maskin med V-konfigurasjon. Det går flere rykter om hvordan denne motoren vil bli, men antakelig vil effekten ligge på cirka 230 hestekrefter. Den vil også få innsprøytning.

Motoren vil bli tverrstilt med tre sylindere fremover og to sylindere bakover. Sylindervolumet kan maksimalt være 990 kubikkcentimeter. Det kan også hende at de tre fremovervendte sylinderne vil få enn annen boring og slaglengde enn de to bakerste. I tillegg er det mulig at Formel 1-teknologi fra bil, hvor ventilene drives med trykkluft, blir brukt.

Noe for gata

Det meste av utviklingen foregår i motorsport og i forbindelse med regelforandringen i Grand Prix vil gatesykler også få større motorer. Derfor er det trolig at CBR 900 RR vil få en V5-motor neste gang vi ser en ny utgave av den.