Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Honda Integra Type-R (1998)

Honda-ingeniørene kastet alle kompromisser over bord da de laget Integra Type-R. Kanskje tidenes beste forhjulstrekker – og en hemningsløs kjøremaskin…

Når du skal produsere entusiastbiler er det en fordel å ha dedikerte ingeniører. Sånne som elsker jobben sin og gladelig legger igjen drøssevis med overtidstimer for å skape det råeste. Og nettopp det hadde Honda da deres ”Type-R”-avdeling presenterte Integra Type-R i 1995. Europa-utgaven, slik den vi tester her, kom i 1997. Med understell og oppsett fra motorsportens verden og en særdeles turtallsvillig sak under panseret, var det klart for en bil få hadde sett maken til.

LES OGSÅ:

1,8-liters firesylindret motor presset ut 190 hester ved 7900 omdreininger. Det maksimale dreiemomentet lå på 178 Nm og ble først nådd ved 7300 omdreininger. Toppfart på 233 km/t og 0-100 går unna på 6,7 sekunder. Modellen har senere blitt like kjent som modellbetegnelsen DC2. I USA selges Honda Integra Type-R som Acura RSX. En gang tidligere har jeg kjørt en forhjulstrekker med tilsvarende imponerende veigrep som denne kjerra og det var Ford Focus RS. Via en differensialbrems tvinges kreftene over til hjulet som har best feste slik at den ikke understyrer.

Men som på Focus RS opplever du også her vel mye napping i rattet under akselerasjon. Samtidig er styrefølelsen på høyde med racingbiler. Alt er kontant og nært. Det går igjen ut over komforten som er et heller stusslig kapittel. Men selvsagt kjøper du ikke denne bilen for å kjøre mykt over dumper på vei til te-selskap. Gasspedalen vil bli vant til et liv i av/på-modus og du kommer til å elske svingete veier. Den ekstremt lavutvekslete girkassen (cirka 57 km/t ved 2000 omdreininger i femtegir) er også meget tettsteget, noe som bidrar til rask akselerasjon. Med 123 000 km på telleren er det likevel ikke antydning til slitasje. Som langtursbil passer den dårlig. Det blir slitsomt når turtallet er 3800 o/min allerede ved 100 km/t.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Også her merker du at Honda har vært inspirert av motorsport, for det er ikke overdrevet mye dilldall i Integra Type-R. Tvert imot temmelig nøkternt. Bøttestoler, et godt ratt, kort girspak og dett er dett. Ved å unngå en masse fancy utstyr, så har de også klart å holde vekten nede på 1125 kilo. Likevel sitter du bra og baksetet har grei plass, bare ikke passasjerene er over 170 cm.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Selv om nybilprisen ikke var avskrekkende, var salget mikroskopisk i Norge. Det ble rett og slett for sært for hvermannsen. Da var det tryggere med Golf GTI, BMW 3-serie og lignende biler i samme prisklasse. Men noen ytterst få turte å stå ut fra mengden. De var nok svært bevisst på hva de kjøpte samtidig som de var godt interessert i motorsport og gjerne Honda-elskere. I 1998 kostet denne bilen rett under 340 000 kroner - ny i Norge. Få skjønte nok hvilket kupp det egentlig var.

Foto: Autofil Vis mer

I dag ligger det en håndfull biler ute på www.finn.no, du får dem fra cirka 80 000 kroner. Da har de naturligvis rullet et stykke, men sakene er godt skrudd sammen og tåler mengder med juling. Siden de fleste eiere sannsynligvis konstant har hatt hornene i panna, sjekker du selvsagt bilen nøye.

Noen entusiastbiler får dessverre et harrystempel når de blir bruktbiler. Heldigvis er det ikke gått fullstendig galt med Integra Type-R, men enkeltelementer bidrar til at den blir oppfattet som en rånerbil. Men de med ekstra bilinteresse skjønner umiddelbart hvilket råskinn dette er…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Honda Integra Type-R (1998)

Ekstreme kjøreegenskaper og skyhøy underholdningsfaktor

Fraværende komfort, svært kompromissløs