Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Honda HR-V (2001)

CR-Vs obskure lillebror fikk aldri den samme suksessen som nybil. Kan dette gjøre den til en bruktbilperle?

I tidsrommet 1999 til 2005 hadde Honda CR-V en lillebror ved navn HR-V. HR-V betyr forresten ”High Ride Vehicle”, mens CR-V betyr noe mer diffust ”Compact Recreational Vehicle”. I begynnelsen var førstnevnte kun tilgjengelig i 3-dørs variant. Modellen solgte mindre enn sin mer berømte storebror. Men på bruktmarkedet er den meget populær og verditapet har gjennom tiden vært minimalt. Tar du nyprisen på 248 500 kroner på vår bil fra 2001 og trekker fra det forlangende, får du et årlig verditap på drøye 14 000 kroner.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Du fikk den i to varianter, A og B, hvor sistnevnte hadde noe mer utstyr som klimaanlegg og takspoiler. På motorsiden var utvalget snevret ned til én 1,6-liters motor på 105 hester. Momentet er ikke all verden, så girspaken må brukes flittig. 0–100 km/t skjer på 12,7 sekunder og maks fart er 162 km/t. I 2002 fikk bilen en facelift. HR-V er en typisk by-SUV. Meget lettkjørt og enkel å håndtere.

Firehjulstrekket er som på CR-V av den enkle varianten. Det betyr et hydraulisk system som krever hastighetsforskjell på for- og bakhjul før den blir firehjulsdrevet. Ellers oppleves den som en forhjulstrekker med tendens til understyring på glatta. Komfortabelt er det også, men motoren er svak og støyer en del på høye turtall. Sånt blir det en del av siden girkassen har lav utveksling (2000 o/min ved 65 km/t).

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Farger fra 90-tallet må du klare å leve med. Flate seter uten nevneverdig støtte likeså. Høye sjåfører vil kunne ha problemer med å finne tilstrekkelig god sittestilling. Men er du under 185 cm burde du finne deg vel til rette. Plassen er ganske ålreit både foran og bak. Bagasjerommet er ikke noe å hoppe i været for med sine 285 til 603 liter.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Honda var fast bestemt på å nå frem til et yngre publikum med HR-V. I Norge er ikke de fleste nybilkjøpere pur unge. Men den ble kjøpt av SUV-sugne yngre par og par med inntil et par barn. Da ble den gjerne bil nummer to. Felles var at eierne nok hadde en aktiv livsstil og trengte firehjulstrekk for bedre fremkommelighet på fjellveier. Vi har allerede nevnt at HR-V har holdt seg svært godt i pris. Unntaket er naturligvis de skralt vedlikeholdte eksemplarene.

Foto: Autofil Vis mer

For 50 000 kroner får du 3-dørs varianter med rundt 200 000 lange km bak seg. Det er biler du bør unngå! Unngå også de håpløst stygge, ombygde varebilene og biler med CVT-kasse. Gå heller for en vanlig 5-dørs bil og helst en B-utgave som også har klimaanlegg. Du får fine biler godt under 100 lapper. En 2000–2002 modell med maks 140 000 km på tellerverket er godt innenfor rekkevidde.

Den er attraktiv i dag og bilforhandlere melder om at dette er en typisk bil som ”snur i døra”. Snobbete har den aldri vært og dette er snarere et rimelig alternativ for deg som er på utkikk etter en slags mini-SUV.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Honda HR-V (2001)

Rimelig SUV, praktisk og lettkjørt

Begrenset bagasjeplass, kun én svak bensinmotor og ingen diesel