Honda endelig med 1.6-diesel

Legg merke til begrepet Earth Dreams: Dette er Hondas navn på teknologisk oppdatering.

Det er Civic som først kommer med den nye dieselmotoren, tidlig i 2013 - altså er det rett rundt hjørnet. Folke-SUV-en CR-V vil også få nyte godt av motoren og dermed en god del lavere avgifter i løpet av året som kommer. Foto: Honda
Det er Civic som først kommer med den nye dieselmotoren, tidlig i 2013 - altså er det rett rundt hjørnet. Folke-SUV-en CR-V vil også få nyte godt av motoren og dermed en god del lavere avgifter i løpet av året som kommer. Foto: Honda Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Helt konkret dreier det seg om den første dieselmotoren fra Honda som vil være avgiftsvennlig her i landet. Det er noen år siden vi skrøt uhemmet av Hondas dieselteknologi - og i rettferdighetens navn skal det sies at den har holdt seg bra. Men, nå var det på tide med noe nytt. Og her er det.

Civic først

Motoren er en 1,6-liters i-DTEC-maskin og det er første motor fra Hondas Earth Dreams technology-serie som skal lanseres i Europa - og i Norge. Introduksjonen av motoren vil i første omgang skje i Civic, en utmerket kompaktbil med mange gode egenskaper, som med dieselmotor dessverre kommer litt uheldig ut prismessig i forhold til konkurrentene.

Deretter kommer den også i CR-V. Les om vår prøvekjøring av nye CR-V her!

Honda CR-V med den nye motoren vil bli betydelig rimeligere enn idag. Foto: Knut Moberg
Dagens dieselmotor: En 2,2-liter på 150 hestekrefter. Foto: Knut Moberg
Den nye motoren: 1,6 liter, 120 hestekrefter og 300 newtonmeter. Foto: Honda
Moderne motorteknologi: Innsprøytningssystemet i 1.6 i-DTEC. Foto: Honda
Honda Meeting 2012 R&D facility 1.6-Litre i-DTEC Civic. Embargoed until: 13 November 00.01 (Japan time) or 12 November 16.01 (CET) 15.01 (UK)
Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
Det er Civic som først kommer med den nye dieselmotoren, tidlig i 2013 - altså er det rett rundt hjørnet. Folke-SUV-en CR-V vil også få nyte godt av motoren og dermed en god del lavere avgifter i løpet av året som kommer. Foto: Honda


For sterk i dag

Dette har nettopp med motoren å gjøre. Dieselversjonen har hittil måttet klare seg med 2,2-literen på 150 hestekrefter, som dermed pådrar seg ganske mange avgiftskroner på grunn av både vekt, effekt og CO2-utslipp. Dermed koster den med dieselmotor godt over 300.000 kroner. (Civic med bensinmotor, derimot, prises fra 226.000 kroner i versjonen 1.4 Sport med 100 hestekrefter).

Mindre og effektiv


Men nå skal det bli andre boller og spesifikasjonene på den nye motoren gir vann i munnen. Dette er nemlig aller siste generasjon dieselteknologi med full utnyttelse av den downsizing-taktikken som er blitt mulig takket være effektivisering på alle nivåer. Med et slagvvolum på 1,6 liter kan den splitter nye i-DTEC-motoren skilte med 120 hestekrefter og et dreiemoment på 300 newtonmeter ved 2.000 omdreininger. Dette er gode tall, ikke bare for en Honda Civic, men også for CR-V.

Vi har også kjørt CR-V konkurrenten - helt nye Mitsubishi Outlander

Lave utslipp

Moderne motorteknologi: Innsprøytningssystemet i 1.6 i-DTEC. Foto: Honda
Moderne motorteknologi: Innsprøytningssystemet i 1.6 i-DTEC. Foto: Honda Vis mer


Sammenlignet med den store 2,2-litersmotoren på 150 hestekrefter som anvendes i dag er riktignok toppeffekten merkbart lavere, men nedgangen fra 350 newtonmeter til 300 er langt fra noe dramatisk. Enda bedre nytt: I Civic vil forbruket bli så lavt som 0,36 liter per mil ifølge produsenten. Dette tilsvarer CO2-utslipp på bare 94 gram per kilometer. Med dagens motor er dette tallet 115 gram. Det er dermed lov å håpe på en nedgang til under 130 gram for CR-V med firehjulsdrift (hvis dette blir tilgjengelig med den motoren); enda lavere med forhjulsdrift.

Motoren er hele 47 kilo lettere enn 2.2 i-DTEC-motoren. Den har også et friksjonsnivå som er redusert med hele 40 prosent ifølge Honda.

Honda med hendler i stedet for ratt

Hvor god pris?

Akkurat hvor mye billigere de to modellene vil bli med den nye motoren når de blir tilgjengelige i Norge, har vi ikke greid å få lirket ut av importøren. Men avgiftsreduksjonene i forhold til nivået med 2,2-literen blir anselige - vi snakker altså om titusener. Det betyr faktisk at Honda i 2013 får en gylden mulighet til å snu den negative trenden fra de siste årene og ta tilbake tapte markedsandeler.

Mer om det når nyheten nærmer seg lansering her til lands!