<b>NY GIV:</b> Hondas mest suksessrike modell i Norge er folkesuven CR-V, som vi også anser for å være en av de beste. Nå kommer den i fornyet utgave. Foto: HONDA
NY GIV: Hondas mest suksessrike modell i Norge er folkesuven CR-V, som vi også anser for å være en av de beste. Nå kommer den i fornyet utgave. Foto: HONDAVis mer

Honda CR-V oppgraderes

Her er 2015-modellen av Honda CR-V med ansiktsløftning, nytt drivverk og ny teknologi.

Honda har slitt en tid i det europeiske bilmarkedet. Den japanske bilprodusenten opparbeidet seg en solid posisjon særlig i Nord-Amerika, mens de her hos oss i stor grad skuslet bort sitt høyteknologi-image, særlig på motor-fronten.

De lider i dag dessuten av en temmelig ufullstendig modellpalett og den europeiske utgaven av Honda Accord har for eksempel blitt grundig parkert av mer moderne konkurrenter - til de grader at beslutningen er tatt om rett og slett å legge ned modellen.

Satser på SUV

Men alt håp er ikke ute og der Honda fortsatt satser friskt - på kompakte og mindre biler med særegen design (som Honda Civic), kan Honda fortsatt anses som et dynamisk merke. Dette gjelder også i folkesuv-klassen.

KLAR FOR VINTEREN: Fronten har fått en dynamisk design med tekno-preg. Foto: HONDA
LITE NYTT: Nye LED-baklykter til tross: Det ser ut til at Honda var rimelig fornøyde med hekken slik den allerede var... Foto: HONDA
OPPKOBLET: Honda tar steget inn i 2015 med Honda Connect, produsentens nye app-drevne infotainment-system. Foto: HONDA
NI TRINN: Honda kommer med en ny automat som skal konkurrere med det ypperste. Foto: HONDA
NY GIV: Hondas mest suksessrike modell i Norge er folkesuven CR-V, som vi også anser for å være en av de beste. Nå kommer den i fornyet utgave. Foto: HONDA

Her finner du Dinsides folkesuv-tester!


Honda CR-V er en av de gode SUV-ene på markedet og en av de relativt røslige i størrelsen. Den får om ikke lenge selskap av en mer kompakt folkesuv - en helt ny Honda HR-V!

Aktive konkurrenter

Samtidig blir konkurransen tøffere i den større kategorien der CR-V opererer. Nissan introduserte nylig konkurransedyktige X-Trail kort tid etter den mer kompakte Qashqai, og nå hardner det ytterligere til med introduksjonen av en forbedret utgave av Norges-favoritten Mazda CX-5.

Les også: Sammenligningstest mellom Toyota RAV4, Hyundai ix35 og Skoda Yeti

Det er nok derfor Honda CR-V har blitt oppdatert foran det nye året med oppfrisket design, oppjustert motor og ny teknologi i bilen – dette for å øke bilens appell overfor europeiske kjøpere.

Ansiktsløftet

KLAR FOR VINTEREN: Fronten har fått en dynamisk  design med tekno-preg. Foto: HONDA
KLAR FOR VINTEREN: Fronten har fått en dynamisk design med tekno-preg. Foto: HONDA Vis mer


CR-Vs oppdaterte eksteriør er tilgjengelig fra våren 2015, og gir ifølge produsenten selv et dristigere og mer sporty utseende med en unik Honda-stil.

De mest merkbare endringene finner man i fronten, med nydesignede frontlykter som flyter inn i den nye grillen. Ny støtfanger og bunnplate skal gi CR-V et bredere utseende og signalisere at bilen har fått forbedret stabilitet. Dette kalles å «senke bilens visuelle tyngdepunkt». Og bak har LED-kombinasjonslyktene fått ny stil som har til hensikt å gi CR-V et mer flytende, tredimensjonalt utseende.

Honda har ønsket å gi CR-V et mer stilfullt og funksjonelt interiør og nevner blant annet et omformet innlegg i kromeffekt langs hele bredden av dashbordet, og bruk av materialer av høy kvalitet på ulike interiøroverflater. Det tilbys dessuten et justerbart armlene.

Vi har testet CR-V med 1.6 diesel

Ny "norgesmotor"

Den firehjulsdrevne CR-V blir tilgjengelig med en kraftigere dieselmotor og en helt ny ni-trinns automatgirkasse.

Den nye 1,6-liters i-DTEC firesylindrede dieselmotoren av motorfamilien med det poetiske navnet Honda Earth Dreams Technology, gir betraktelig høyere effekt enn forgjengeren: 160 hestekrefter. Dreiemomentet er kraftfulle 350 newtonmeter.

Den kan kombineres med en av to girkasser: enten en seks-trinns manuell type som gir under 130 gram per kilometer i CO2-utslipp, noe som er meget respektabelt i denne kategorien og ifølge Honda selv klasseledende.

Ni trinn!

NI TRINN: Honda kommer  med en ny automat som skal konkurrere med det ypperste. Foto: HONDA
NI TRINN: Honda kommer med en ny automat som skal konkurrere med det ypperste. Foto: HONDA Vis mer


Likevel vil nok mange nordmenn foretrekke den nye ni-trinns automatgirkassen. Denne er utviklet for å utnytte den nyeste motorens effektivitet fullt ut. Den medfører heller ikke mer enn 135 gram i CO2-utslipp. Dette er en reduksjon på 20 prosent sammenlignet med den forrige fem-trinns automatgirkassen.

CR-V-diesel med drift på to hjul, som leveres med manuell girkasse, viderefører drivverket fra den nåværende modellen. Den er utstyrt med en 1,6-liters i-DTEC-motor på 120 hester, med utslipp helt nede i 115 gram per kilometer. Bensinmotoren 2.0 i-VTEC på 155 hester forblir tilgjengelig, og den overholder nå utslippsnormen Euro6.

Kobles opp

OPPKOBLET: Honda tar steget inn i 2015 med Honda Connect, produsentens nye app-drevne infotainment-system. Foto: HONDA
OPPKOBLET: Honda tar steget inn i 2015 med Honda Connect, produsentens nye app-drevne infotainment-system. Foto: HONDA Vis mer


Europeiske kjøpere av 2015-modellen av CR-V blir blant de aller første som får tilgang til Honda Connect, selskapets innovative nye app-drevne infotainment-system.

Honda Connect er montert som standard i hele serien. Det skal gi større brukervennlighet og flere tilkoblingsmuligheter mens du kjører, og funksjonene presenteres på en 7-tommers berøringsskjerm. Honda opplyser at systemet gir fører og forsetepassasjer rask tilgang til alt fra informasjon om bilen, ryggekamera og musikk, til Bluetooth-tilkobling for telefoner og aktivering av såkalt MirrorLink-teknologi.

Funksjonene inkluderer internett-tilgang, ni forhåndsinstallerte apper, samt tilgang til produsentens egen «app-store», Honda App Center. Brukerne får også valgfri Garmin-satellittnavigasjon, lydvisning, AM/FM/DAB- og Internett-radio, telefongrensesnitt og Bluetooth-tilkobling. I tillegg tilbys et ryggekamera med dynamisk veiledning, samt et utvalg av bilopplysninger, slik som trippteller, drivstofføkonomi og reisetid.

Oppdaterte Honda CR-V kommer på markedet til våren, og eventuelle prisendringer har vi foreløpig ikke kjennskap til.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.