Honda Accord 2.0i ES

En oppjazza Accord. Er det det ES utgaven er, eller har den noe mer i ermet?

Honda Accord har alltid vært i en særstilling sammenliknet med sine japanske konkurrenter. For mens Nissan Primera, Mazda 626 og Mitsubishi Carisma har vært fornuftige gjesp - og knapt appellert til noen med et snev av bilinteresse - har Honda Accord greid å vinne seg et rykte som den Japanske motparten til BMW.

Og resepten Honda har brukt er såre enkel. For selv om Honda er av japansk opprinnelse har de greid kunststykket med å føre designblyanten over skissearket uten at Accord har endt opp som en arie i kjedsomhet - og de har greid å få bilen til å virke både gedigen og godt sammenskrudd i prosessen.

Tre og skinn


Men selv om Accord 2.0 ES har både VTEC teknologi og avanserte hjuloppheng er det ikke snakk om noen gateracer forkledd som familiebil. For i Accord ES er det både treverk og skinn, det er klimaanlegg, automatgir og et stereoanlegg som kan gjenskape selv den sarteste tone. Det er en følelse av luksus og velvære - og det er akkurat det som er målsetningen med Accord 2.0 ES.

Ikke kan man si noe om kvalitetsinntrykket interiøret sender ut heller, her finner du ikke billig plast og simple materialer. Skranglelyder og løse deler glimrer også med sitt fravær. Bryterne har en oljedempet følelse over seg, og materialene bør ikke skjemme noen - så nær som med ett unntak. For hvorfor i all verden har Accord de samme hendlene som Civic? Små, tynne og ekle som de er.

Trafikkfarlige strekkøvelser

Så er det plasseringen av navigasjonssystemet, for hvorfor er det plassert oppe på dashbordet, mens radio og klimaanlegg er plassert i en avkrok foran girspaken?
Resultatet er et blendende skjær fra skjermen til navigasjonssystemet, og trafikkfarlige strekkøvelser etter radio og klimaautomatikk.

Tilbake til sammenligningstesten mellom VW Passat, Nissan Primera, Opel Vectra, Rover 75 og Honda Accord