Continental C.A.R.E.

Hjulet som fyller
luft av seg selv

Et komplett hjul som overvåker seg selv og fyller på luft om det trengs, kan være her snart.

C.A.R.E.: Det komplette hjulet er hardstappet med sensorer og luftsystemer, som sender skal informasjon via Bluetooth. Foto: Continental
C.A.R.E.: Det komplette hjulet er hardstappet med sensorer og luftsystemer, som sender skal informasjon via Bluetooth. Foto: Continental Vis mer

Dekkprodusenten Continental viste muskler under bilutstillingen i Frankfurt i forrige uke. Der fant vi Conti C.A.R.E, som er et helintegrert system utviklet for framtidas autonome biler.

Conti C.A.R.E. (står for Continental connected, autonomous, reliable, og electrified) består av sensorer som overvåker mønsterdybde, temperatur, eventuelle skader i dekket og lufttrykk. Alt dette sjekkes opptil 700 ganger i løpet av ett døgn, forteller dekkprodusenten.

Continental har tidligere vist fram dekk laget av løvetann, noe som fikk miljøaktivist Kurt Oddekalv til å tro det var 1. april.

PUMPE I FELGEN: En innbygd pumpe sørger for lufttilførsel, og lufta hentes fra to små lufttanker. Foto: Continental
PUMPE I FELGEN: En innbygd pumpe sørger for lufttilførsel, og lufta hentes fra to små lufttanker. Foto: Continental Vis mer

Pumper luft selv

Om det skulle oppstå feil lufttrykk, vil en innebygd luftpumpe i felgen bruke sentrifugalkraften til å pumpe mer luft inn i dekket. Inne i felgen sitter det to små trykktanker, som henter luft fra sentrifugalkraften under kjøring. De kan også lagre overskuddsluft, som eventuelt skulle komme i retur fra dekket.

Det hele sender informasjon til bilens datasystem via blåtann og direkte til eieren. Sjåføren kan også styre systemet fra mobilen (via blåtann) og for eksempel justere lufttrykket, om bilen skulle være tungt lastet.

Flere bilder

C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental
C.A.R.E.: Continental mener dette dekket skal kunne revolusjonere bransjen, siden det konstant skal overvåke og justere dekktrykket. Foto: Continental

Oppdager feil tidlig

Continental selv mener systemet passer svært bra for transportselskaper, fordi feil kan bli oppdaget tidlig og være med på å redusere skader og «stilletid» på flåten.

Så får man håpe at systemet vil komme med litt finere felgdesign etter hvert ...