<b>PÅ HJEMMEBANE:</b> Det er her den hører hjemme. På bane.  Foto: Per Ottar Walderhaug
PÅ HJEMMEBANE: Det er her den hører hjemme. På bane. Foto: Per Ottar WalderhaugVis mer

Hjemmebygget Merdedes

Steffen lagde driftebil av luksusbil.

- Jeg ville ha noe som ikke alle andre har. Jeg sa til hovedsponsoren min at vi burde bygge ny bil, sier Steffen Rudsengen i siste utgave av GATEBIL.

Dobbeltummer ute nå

Sponsoren DTE Systems importerer Mercedes, så jeg foreslo nyeste E-klasse.
Plutselig fikk jeg en 2011 modell 350 4-matic E-klasse som jeg kunne gjøre hva jeg ville med.

Les våre saker om AMG.

Bilbyggeren Steffen Rudsengen strippet bilen sammen med DTE Systems, og pakket bort hundrevis av kilo med ekstrautstyr. Sponsoren tok vare på alt som var overflødig i en racerbil. Det viste seg å bli det aller meste.

PENSJONISTBIL: Steffen Rudsengen har kjøpt seg TAXI... Hvertfall tilsynelatende. Dette er et hjemmebygget råskinn, laget for drifting. Foto: Henrik Oulie Vis mer

Motor, girkasse, bakhjulsoppheng, og alt du kan tenke deg av innredning er skrudd ut, og det kommer neppe inn igjen. Karosseriet er nemlig også kraftig omarbeidet.

SNILL: Hadde denne vært blank sort, så hadde ingen skjønt hva som er gjort med bilen. Foto: Henrik Oulie
MIDTKONSOLL: Ergonomisk kplassering av brytere når man har spent seg fast i seler. Sjekk brekk og girspak. Foto: Henrik Oulie
GJØVIK-BYGG: Med utsikt over Mjøsa. Du ser den dessverre lite på veien. Foto: Henrik Oulie
SNIKTITT: Sneglehuset antyder at dette ikke er originalt. Foto: Henrik Oulie
Steffen RudsengenMercedesE-KlasseGATEBIL12142014DTE SystemsDrifting RudskogenGjøvikTaxiDrosje Steffen RudsengenMercedesE-KlasseGATEBIL12142014DTE SystemsDrifting Chevrolet 350 LS1RudskogenGjøvikTaxiDrosje Steffen RudsengenMercedesE-KlasseGATEBIL12142014DTE SystemsDrifting Chevrolet 350 LS1RudskogenGjøvikTaxiDrosje Foto: Henrik Oulie

Underveis i ribbeprosessen fikk man gå bilen ordentlig i sømmene. Det skulle vise seg at en E-klasse er ganske lik Toyota Supra i bakstillingen, så Steffen bestilte et komplett Supra-bakhjulsoppheng. Så saget han bort alt fra bakplate til bakseter og tvunget Supra-bakstillingen inn og seviset nye fester og dempertårn.

Du kan få Autofil på iPad.

Alt bak er nå Toyota og bunnsolid.

TOYOTA:Under AMG-kroppen finner vi blant annet et bakhjulsoppheng fra Toyota Supra. Foto: Henrik Oulie Vis mer

600 hester

Steffen hadde en dønn original LS1-motor liggende. Den er forvandlet til en racingmotor i verkstedet hans.

- Jeg er forelsket i V8-lyden, dreiemomentet og enkelheten.

AMERIKANSKE MUSKLER: Det holder ikke med en original Corvette. Denne har fått ny innmat og lades med kompressor. NÅ er det mye hester. Foto: Henrik Oulie Vis mer

En original LS1 med 325 hester klarer ikke jobben i en driftebil. Her er det ingredienser som CompCams, porta topper, smidde Eagle-råder og smidd veiv, Procharger kompressor, andre dyser og litt kjølere.

Resultatet med to streker under er 593 hester på bakhjulene. Ja for firehjulstrekken er jo selvsagt borte.

BYGGER'N: Motor og drivverk er forbruksvarer i drifting. Her inngår sparking av clutch, riving i håndbrekk og skraping av bakskjermer som "must do"-aktiviteter. Foto: Henrik Oulie Vis mer

Girkassen er påkostet, og er bygget for å vare noen runder på bane. Det er en G- Force GF4A 4-trinns «dogbox» girkasse som skal tåle typ 11 000 omdreininger og 1400 Nm. Dit er det langt igjen.

Borte er jo også sofastolene, mesteparten av lydisolasjonen og premiumutstyr. Nå er innsiden definert av raceprodukter.

FRITT FOR LUKSUS: Slik ser det ut når formålet er å kjøre på tvers. Foto: Henrik Oulie Vis mer

Sparco-stoler, Sparco-sæletøy, flocka originaldash og dørsider, hydraulisk brekk, fuelcell og Autometer-målere.

Lakkert i ren blodrød og plastret opp med full AMG-styling, rullende på 19-tommer Vossen-felger… Det er til å få vann i munnen av.

Det var jo en tung «luksusbil» på 1850 kilo, men da var den stappet med utstyr. Nå føles den leken og lett å ratte. Stabil og bra med selvoppretting.

RYDDIGG: Man kjører ikke lenge om gangen i drifting. Da trenger man ikke tank for en hel arbeidsdag. Foto: Henrik Oulie Vis mer