Hjelpemotor i X5

Tunge biler er ekstra sårbare for treig akselerasjon og unødig høyt forbruk fordi motorene ikke får jobbe der de yter best.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Hjelpemotor i X5

Hjelpemotor i X5

  1. Store bilder!
image: Hjelpemotor i X5


Løsningen BMW tester ut er å la en elektrisk motor gjøre jobben der bensinmotoren ikke evner. Fordelen med en elektrisk motor er at dreiemomentet er umiddelbart tilgjengelig.

Bykser frem

Den elektriske motoren hjelper til med igangsetting, og sammen med bensinmotoren er det 1.000 Newtonmeter (Nm) tilgjengelig når bensinmotoren passerer 1.000 o/min. Hjelpen fra den elektriske motoren avtar raskt, og allerede ved rundt 1.700 o/min er det bensinmotoren som gjør det meste av jobben.

Den elektriske motoren er plassert mellom bensinmotoren og girkassen, og drives ved hjelp av spesielle batterier som lades ved oppbremsing.

Sparer drivstoff

Forsøket viser at løsningen kan redusere drivstofforbruket med inntil 15 prosent. Av diagrammet kan det se ut som elmotoren jobber i samarbeid med en 4,4-liters V8 på 286 hestekrefter, en kraftkilde som i utgangspunktet bruker mer drivstoff en gjennomsnittsmotoren.

Volvo har en stund jobbet med denne spesielle motorkombinasjonen, vi har til og med prøvekjørt en Volvo S80 med denne løsningen. Det kan du lese mer om her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder