Hjelp, bilen vår ruster bort!

Ekteparet Morten Ludvigsen og Jorun Haugerud trodde de hadde fått drømmebilen da de kjøpte en tilnærmet ny VW Passat CC. Seks år og mange runder med utbedring av rust senere, vet de at det ikke stemmer.

Morten Ludvigsen og Jorun Haugerud er slettes ikke fornøyd med flere rustangrep på en godt vedlikeholdt bil under fem år.  Foto: Kasper Van Wallinga
Morten Ludvigsen og Jorun Haugerud er slettes ikke fornøyd med flere rustangrep på en godt vedlikeholdt bil under fem år. Foto: Kasper Van Wallinga Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Når bilen må utbedres for rust for fjerde gang i løpet av snaut seks år, da begynner vi å bli rimelig lei, sukker Morten Ludvigsen fra Larvik oppgitt.

42-åringen har bilpleie som hobby og er godt over gjennomsnittet opptatt av å ivareta bilene i familiens eie så bra som mulig. Derfor er han overrasket og svært skuffet over alle rustproblemene de hittil har opplevd på konas bil.

LES OGSÅ: Nye biler ruster som aldri før

Bilen han sikter til er en VW Passat CC, 2009-modell. De likte utseendet på den spesielle Passaten godt, og nølte ikke da anledningen bøy seg til å kjøpe det som var en tilnærmet ny bil fra en merkeforhandler på Sørlandet for snart seks år siden.

Med kun 4.300 km på tellerverket og litt ekstra utstyr betalte de nesten en halv million kroner for bilen.

- Det er en slående vakker bil som skiller seg ut i mengden, og vi ble utrolig glad i den. Plassen er overraskende god til tross for firedørs kupé-utforming, den er god å kjøre, og den er drivstoffgjerrig, sier Morten.

Her sjekker du bilen for rust

NYE ANGREP: Flere steder kommer rustn frem innenfra.  Foto: Kasper Van Wallinga
NYE ANGREP: Flere steder kommer rustn frem innenfra. Foto: Kasper Van Wallinga Vis mer


Anerkjente problemet

Noe av det første han ordnet kort tid etter innkjøp var å gi bilen en DITEC-behandling, som er en lakkforsegling, slik at lakken skulle bevares godt.

Men allerede i juli 2011, da bilen kun var to år gammel, oppdaget bileieren at det var begynt å komme rust på den ene bildøren.

Ekteparet tok da straks kontakt med sin lokale merkeforhandler i Larvik, Møller Bil Larvik, hvor de har foretatt alle regelmessige servicer siden innkjøp. Forhandleren tok straks affære, og utbedret rustskaden som hadde oppstått på fordøren. -De anerkjente problemet og sa at dette var uheldig, forteller paret. Dermed var problemet ute av verden - trodde de.

Men så, etter to år og to måneder, altså i september 2013, dukket rusten opp igjen. Denne gangen på to av de andre bildørene.

Rustskadene var da blitt mer omfattende. Likevel utbedret forhandleren skadene uten videre diskusjon. Noe senere dukket det også opp litt rust på den ene hjulbuen bak, noe den habile bilpleieren valgte å utbedre på egenhånd.

Lakken som reparerer seg selv

Møter motstand

Men når bilens alder passerte fem år og rusten blomstret fram for fjerde gang ville ikke lenger forhandleren utbedre skadene.

«Reklamasjonen er fremsatt etter fristens utløp og bilen er utenfor garanti og reklamasjonsfrister», heter det i en mail Ludvigsen mottok fra bilforhandleren.

Videre summerer de opp de siste skadene til å beløpe seg til 17.100 kroner. Som en «good will» tilbyr forhandleren seg likevel å dekke 75 prosent av denne kostnaden, slik at paret må betale 4.275 kroner. Dette med et forbehold i tilfelle det avdekkes mer rust ved demontering av dører. Da må det eventuelt komme i tillegg for ekteparet Ludvigsen og Haugerud.

-Jeg mener dette er å regne som en reklamasjon på rustutbedringen de har utført tidligere, da det faktisk er samme dør som nå ruster for andre gang, sier Morten oppgitt.

Vasker bilen for sjelden

Ingen sammenheng?

FLERE STEDER: Bilen har angrep flere steder på de samme dørene.   Foto: Kasper Van Wallinga
FLERE STEDER: Bilen har angrep flere steder på de samme dørene. Foto: Kasper Van Wallinga Vis mer


Men det benekter Møller Bil Larvik. De hevder den nye skaden ikke har sammenheng med tidligere skade, og nekter å gå med på kravet.
Heller ikke ekteparets forslag om å hellakkere bilen for å unngå at problemet gjentar seg, vil de gå med på.

-Vi hadde forventet at en bil til nesten en halv million kroner skulle vare lenger enn dette, sier Morten. Han sier at de ikke har råd til å kjøpe ny bil hvert femte år, og er skuffet over hvordan Møller Bil håndterer saken.

-Det er da ikke vanlig at tre av fire dører utsettes for rustangrep når bilen kun er seks år gammel, spør det frusterte ekteparet.

Hva nå?

- Vi har vurdert å ta kontakt med NAF for å få hjelp. Jeg synes ikke det er riktig at bilen skal ruste så kort tid etter at de har utbedret det. Særlig når vi har forsøkt å ivareta den så godt som mulig, forteller Morten. Han legger til at de ikke tør å kjøpe Volkswagen igjen.

- Det er trist, for det er fine biler. De er fornuftige for vanlige folk, men vi tør ikke å kjøpe det igjen etter våre erfaringer, sier den oppgitte Passat-eieren.

-Ville dekke 75 prosent

Garantisjef Kjell Vestland hos Harald A. Møller har sett på verkstedhistorikken.

-Vi har i sakens anledning sett på den aktuelle bilens verkstedhistorikk og vært i kontakt med forhandleren som har utført arbeidet. Etter det vi kan se er det ingenting her som tyder på at dette dreier seg om noen berettiget reklamasjon på tidligere utført arbeide.

-I 2011 ble det foretatt en skaderep på venstre bakdør for kunden regning, i 2013 utbedring av rustskade på venstre fordør og en lakkskade på høyre fordør. Skadene det nå reklameres på dreier seg om rustskader under lister på høyre og venstre bakdør og kan slik vi ser det ikke relateres til tidligere utbedringer, hverken skadereparasjon av venstre bakdør i 2011 og naturligvis heller ikke utbedringene som ble foretatt på fordørene i 2013, forteller Vestland.

-Samtlige skader bortsett fra skadereparasjon utført i 2011 (siden dette ikke var noe reklamasjonssak, men utført for kundens regning) kan dokumenteres med bilder. Til tross for at garanti og reklamasjonsfrister er utløpt for denne bilen som er reg første gang i 2009, har vår forhandler altså ønsket å imøtekomme kunden med en dekning på hele 75% av kostnadene for utbedring av rustskadene på bakdørene. Vi er noe forundret over at dette tilbudet ikke har blitt positivt mottatt, avslutter garantisjefen.

Bileierne svarer: Premisset er feil

-Jeg registrerer hva garantisjefen sier, men mener hele premisset er feil. Problemet er at ikke VW anerkjenner at det er et problem med lakken til hele bilen. Dialogen vi har hatt med vår lokale Møller-forhandler har vært bra, og vi vil takke ja til utbedringstilbudet. Rustskaden som ble utbedret i 2011 var en reklamasjon som vi ikke har fått noen faktura for, sier Morten Ludvigsen.

-Men det var nøyaktig samme skadeforløp da som vi sliter med i dag. Bilen er godt ivaretatt med jevnlige lakkforseglinger, poleringer og håndvask. Vi hadde med det forventet at bilen skulle vare lenger uten å oppleve flere rustskader i løpet av tiden vi har eid bilen, avslutter Ludvigsen.



Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer