Hissig småtass

I disse dager lanseres Opel Corsa 1.8 Sport. Modellen er den sprekeste Corsaen som noensinne har rullet ut på vegen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nye Opel Corsa ble lansert i Norge i fjor høst. DinSide har tidligere prøvekjørt bilen med to motoralternativer - en 1,2-liter og en 1,4 liter. Vårt inntrykk av bilen med 1,2 liter under panseret finner du i artikkelen Corsa, blinkskudd fra Opel. Prøvekjøringen av Corsa med det største motoralternativet finner du her.

125 hestekrefter

Hittil har 1,4-literen vært det hissigste motoralternativet i Opel Corsa. I disse dager møter imidlertid 90-hesteren sin overmann, en helt nyutviklet 1,8-liter med 125 hestekrefter.

Den nye motoren er den kraftigste motoren som noen gang har sittet i en Opel Corsa. Ytelsen på 125 hestekrefter slår til ved 6.000 omdreininger, mens dreiemomentet-kurven når toppen på 165 newtonmeter ved 4.600 newtonmeter. Resultatet er en småbil som gjør unna 0 til 100 kilometer i timen på nøyaktig 9 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 202 kilometer i timen.

Sportslig

Den nye motoren vil bare sitte i sportsutgaven av Opel Corsa. Corsa Sport er både stivere og lavere enn de andre variantene av modellen. På det visuelle planet understreker takspoiler, lettmetallfelger og sideskjørt det sportslige konseptet. Innvendig har bilen ratt trukket med perforert skinn, instrumenter med hvit bakgrunn, interiørdetaljer i aluminium samt sportsseter.

Ikke raskest

Til tross for at Opel Corsa 1.8 Sport utvilsomt er en råtass, er den likevel ikke klassens versting. Både Peugeot 206 GTI, Volkswagen Polo GTI 1.6 og Ibiza 1.8 Sport kan skilte med høyere toppfart og hurtigere akselerasjon enn den nye Corsaen.

Prismessig er imidlertid Corsa 1.8 Sport konkurransedyktig i forhold til sine argeste konkurrenter: Prisen er 208.500 kroner, noe som er relativt beskjedent i forhold til de 229.760 kronene du må ut med for en Volkswagen Polo GTI 1.6. Polo GTI 1.6 yter nøyaktig de samme 125 hestekreftene som den nye motoren fra Opel. Seat Ibiza 1.8 Sport koster 222.8000, men kan skryte av hele 156 hestekrefter. Dyrest i klassen er franskmannen Peugeot 206 GTI , med prislapp på 245.900 kroner. Ytelsen er 137 hestekrefter.

Relaterte artikler

  • TEST: Opel Corsa 1.4 Sport

  • Corsa, blinkskudd fra Opel

  • Opel fornyer motorpaletten