Beetle Dune har fått detaljer som gir den et frekkere utseende. Den hinter om en kommende Beetle Cross.  Foto: VW
Beetle Dune har fått detaljer som gir den et frekkere utseende. Den hinter om en kommende Beetle Cross. Foto: VW Vis mer

Hinter om VW Beetle Cross

Litt plastikk og en kul farge. Hils på Beetle Dune.

Husker du Beach-Buggy, du vet solskinnsbilene som var basert på den gamle Bobla? Nå vil VW ut på stranda igjen.

LES OGSÅ:

Denne gangen har de ikke gått for åpen løsning, men hvem vet, med en Beetle kabriolet kan sikkert det ordne seg på sikt.

Et klart signal

For å si rett ut, så er dette konseptbilen til det som engang kan bli en Cross-Beetle, på samme måte som vi har både både Polo Cross, Golf Cross, Caddy Cross, og andre modeller fra VW har kommet i en Cross-utgave. VW understreker også at Dune vises i en nær produksjonsklar versjon, så se ikke bort fra at bilen kan dukke opp på markedet i løpet av året.

Utvendig styling

I det store og hele er ikke Dune noe annet enn en oppjazza Beetle. Ingen tekniske løsninger er endret, og alt handler for det meste om styling.

Bilen har fått det VW kaller blades rundt hjulhusene, og den har fått felger med et annet innpress enn standardbilen. Det gjør den bredere.

Større rullomkrets på hjulene er også med på å gjøre bilen 19 millimeter høyere. Den er med andre ord ikke hevet på noen annen måte.

Se flere bilder av Beetle Dune:

Beetle Dune har fått detaljer som gir den et frekkere utseende. Den hinter om en kommende Beetle Cross. Foto: VW

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiffig løsning

Bak har den en hekkspoiler hvor det er spor til å tre eksempelvis ski eller snowboard gjennom, men ikke forvent at en eventuell produksjonsmodell vil ha dette. Med en redesignet frontfanger, bakfanger og et sett sideskjørt er mye gjort.

Når de lakkerer bilen i en særegen og spesiell farge i tillegg, så er pakka komplett. Fargen kalles for øvrig Arizona, og er gul metallik.

Innvendig har den malte dekorpaneler, slik vi også har sett det på de ordinære modellene av Beetle. Det samme finner vi igjen i dørpanelene innvendig.
I midtkonsollen sitter det en 7,7-toms AMOLED skjerm.

Ingen offroad'er

Fall bare ikke for fristelsen å tro at bilen er en offroad’er, for VW har valgt å opprettholde drift på bare to av hjulene, akkurat som på den gamle Beach-Buggy'en. Forskjellen er at Dune har drivhjulene foran, ikke bak, som i gamle dager.

Dune er satt opp med en motor på 210 hk. Denne er koblet opp mot en 6-trinns DSG girkasse, og kombinasjonen er nok til at 0-100 km/t går unna på 7,3 sekunder.

Toppfarten sies å være 227 km/t. Når bilen eventuelt kommer på markedet kan det være at den også blir å få med et knippe mindre motorer, for å tilfredsstille de som ikke ønsker at dette skal koste skjorta, og litt til.

Dette er derimot ikke første gang VW viser en Beetle Dune. Også i 2000 viste VW frem en Dune, den gang såkalte New Beetle Dune. Den kom derimot aldri på markedet, noe vi antar at den nye vil.