Test: Xpeng G3

Hi-tech i billig forpakning

Den første lasten med biler er på vei til Norge, vi har kjørt den.

Et helt nytt kinesisk bilmerke er i ferd med å etablere seg. Merket heter Xpeng. Først ut er kompakt-SUV-en G3. Det er en rimelig, sprek og overrasker med høy teknologi. Sjekk ut bilen på filmen. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De kinesiske bilene kommer til Norge. Vi har allerede kjørt MG og Polestar. Nå er det Xpeng det gjelder, og etter bare et par timer bak rattet, vil vi påstå at de bringer mye nytt til torgs. I hvert fall i segmentet for kompakte SUV-er.

Hi-tech i billig forpakning

Den har mye som frister:

Minst 45 mils rekkevidde, 2,5 nivå selvkjøring (dvs. at den nesten kan kjøre helt av seg selv dersom veiene har god markering), avansert selvparkering.

Fjernkontrollert parkering - og ikke minst: Fem års garanti med ubegrenset kjørelengde.

Skiller seg fra mengden

Du kjøper ikke Xpeng først og fremst på grunn av designen. Fronten er smått merkelig og kulen på taket som inneholder en slags erstatning for et GoPro-kamera, gjør den ikke penere. De kresne av oss ville kanskje også sett den med langt større hjul. Bakfra ser den bedre ut.

WOW: Ikke en knapp, men en kjempeskjerm. Det er liten tvil om vor inspirasjonen kommer fra, men det er en langt større detaljriktom i interiøret enn hos klin nakne Tesla. Foto: Rune M. Nesheim
WOW: Ikke en knapp, men en kjempeskjerm. Det er liten tvil om vor inspirasjonen kommer fra, men det er en langt større detaljriktom i interiøret enn hos klin nakne Tesla. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Innvendig minner den oss om at den hører hjemme i det rimelige segmentet. Interiøret domineres av hardplast og materialene i setene minner om skai. Materialvalg i dørsider og bagasjerom er som forventet.

Tesla-kopi

Men samtidig overrasker den stort med noe som føles som verdens største infotainment-skjerm. Den er 15,6 tommer i høydeformat og betjener stort sett alle funksjoner i bilen, enten med berøring eller tale. Her er det moderne og knappeløst.

GJENKJENNELIG: Det er lett å se hvor man har funnet inspirasjonen. Rulleknappen på rattet gir deg de samme funkjonene til høyre på menyen som Tesla og nør du kjører får du di samme hjelpelinjene. Foto: Rune M. Neseheim
GJENKJENNELIG: Det er lett å se hvor man har funnet inspirasjonen. Rulleknappen på rattet gir deg de samme funkjonene til høyre på menyen som Tesla og nør du kjører får du di samme hjelpelinjene. Foto: Rune M. Neseheim Vis mer

Instrumentpanelet er også heldigitalt. Og det er på det digitale vi blir smått imponert kineseren.

Har du kjørt Tesla, skjønner du brukergrensesnittet her. Den betjenes på samme måte og den digitale designen er latterlig lik og enkelte funksjoner er til og med enklere designet her. Sjekk videoen, så ser du hva vi mener.

MYE SIKKERHET: Layouten på testbilen er endelig blitt engelsk (var kinesisk da den kom til Norge), men bilene taler sitt tydelige språk uansett. Foto: Rune M. Nesheim
MYE SIKKERHET: Layouten på testbilen er endelig blitt engelsk (var kinesisk da den kom til Norge), men bilene taler sitt tydelige språk uansett. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Mange talefunksjoner

I tillegg til å gå amok med fingrene, kan du gjøre ganske mange kommandoer ved stemmebruk. Testbilen har engelsk språk, men blir det solgt nok biler, får gamle som nye en norsk språkpakke seinere – over lufta.

PLUKKER INSPIRASJON: Hendelene bak rattet er gammel mercedes og Tesla ...
PLUKKER INSPIRASJON: Hendelene bak rattet er gammel mercedes og Tesla ... Vis mer
og knappene på multifunksjonsrattet er prikk like de man finner hos Skoda. Foto: Rune M Nesheim
og knappene på multifunksjonsrattet er prikk like de man finner hos Skoda. Foto: Rune M Nesheim Vis mer

Vi testet å åpne og lukke bakluka, stille temperatur, sette vinduene i ventilasjonsfunksjon samt å åpne og lukke vinduer. Systemet virket overraskende raskt og den var lett å snakke til, så dette virker lovende … hvis det kommer på norsk.

Ikke premium-følelse

Man har panoramautsikt i 10-veis elektriske forseter. Frontruta går langt opp, som på Tesla X, og har akkurat samme type solskjermer også.

ELEKTRISKE: Utrormingen er kul og sittestillingen helt ok i 10 veis-justerbare stoler, men "Nappaskinnet" er så blankt og og "taxi-preget" man kan få det. Foto: Rune M. Nesheim
ELEKTRISKE: Utrormingen er kul og sittestillingen helt ok i 10 veis-justerbare stoler, men "Nappaskinnet" er så blankt og og "taxi-preget" man kan få det. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Man sitter helt ok i 10-veis elektriske stoler på begge sider foran. Det er varme i fire av fem seter (baksetene kun for Norge) og kjøling i førersetet på den dyreste modellen. Utrolig nok later det til at de har glemt teleskopjustering av rattet. Jeg skulle gjerne hatt det nærmere og vinkelen kunne også vært litt mer stående.

Testfører på 189 sitter ok i baksetet med bra plass opp til taket og knærne så vidt i seteryggen, men man har litt snaue integrerte nakkeputer. Siden de ikke kan slås ned i setet når det legges ned, vil mange måtte ta fram forsetene litt før ryggene legges ned.

OK: Man kan ikke forvente kjempeplass i en kompakt-SUV men voksne får plass baki og med andre baksider på stolene hadde man faktisk vunnet enda mer plass. Sjekk videoen. Foto: Rune M. Nesheim
OK: Man kan ikke forvente kjempeplass i en kompakt-SUV men voksne får plass baki og med andre baksider på stolene hadde man faktisk vunnet enda mer plass. Sjekk videoen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Isofix til barnesetene finnes på de to ytterplassene baki og man har to stk. USB og ventilasjon i baksetene.

Bagasjerommet på 380 liter er ikke blant det største i klassen, og inkluderer det svære rommet under gulvplata, som gir terskelfri innlasting og flatt gulv når setene slås ned. Glem skiluke, men 40/60 delt bakseterygg er på plass.

LITT EKSTRA: Du har USB og ventilasjon i baksetet. Foto: Rune M. Nesheim
LITT EKSTRA: Du har USB og ventilasjon i baksetet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Pigg

Elmotoren er på 197 hester og 300 Nm og trekker forhjulene. Den vil føles pigg for alle som har hatt tilsvarende størrelse bil med bensin og diesel tidligere. Den klarer 0-100 på 8,6 sekunder og toppfarten er på 170 Km/t.

Xpeng har lagt inn en liten forsinkelse på gasspådrag akkurat når du gir gass. Det kler bilen godt og gir behageligere kjøring, særlig for dem som ikke har kjørt elbil tidligere.

Det er begrenset hva vi kan si om kjøreegenskapene etter to timers lån der halvparten av tiden går med til film og foto, men er du ute etter moro bak rattet, bør du heller se på den kommende P7.

FULLVERDIG: Xpeng P7 er en direkte konkurrent til Tesla Model 3 og Polestar 2. Begge er storselgere i markedet. Etter vår lille prøvetur, mener vi absolutt du bør sjekke ut denne før du bestemmer deg. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

Men G3 skuffer ikke. Den føles kvikk, svakt understyrt når du presser den litt, godt sammenskrudd med lite slag fra understellet, men med markant vindstøy når farten økes. Det er også et ankepunkt hos for eksempel Tesla Model 3 med flere også.

Skoda-eierne vil nikke gjenkjennende til knappene på rattet, mens hendlene for lys, gir og fartsholder kommer fra eldre Mercedes.

LITT LITE: Bagasjerommet er flatt og lettlastet med en ganske høy lasteterskel. Bagasjeromstildekkeren er enkel, man har ikke skiluke og mangler knagger til poser. Foto: Rune M. Nesheim
LITT LITE: Bagasjerommet er flatt og lettlastet med en ganske høy lasteterskel. Bagasjeromstildekkeren er enkel, man har ikke skiluke og mangler knagger til poser. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bilen skal være selvkjørende mellom nivå 2,5 og 3. Det vil si at den nesten kan kjøre helt av seg selv dersom veiene har god markering. Dette fikk vi ikke testet fullt ut og vi fikk en følelse av at ikke var helt optimalisert i testbilen. Men det er lite trolig at den blir dårligere på dette enn Tesla, siden en tidligere ansatt hos Tesla har begynt hos Xpeng og blitt beskyldt for å ta med seg denne teknologien over til Xpeng.

Lang rekkevidde

Bilen er ikke testet i WLTP-syklus ennå og vi fikk ikke anledning til å teste rekkevidde selv, men batteriet er på 66,5 kWt og Zero Mobility Group er ganske sikre på at den vil klare en WLTP rekkevidde på rundt 45 mil.

Da blir den i så fall en av de beste i klassen.

UNDER: Dette rommet inkluderer de 380 literne. Man kan ta bort hele gulvplata for å utnytte dette rommet. Da får man god plass. Foto: Rune M. Nesheim
UNDER: Dette rommet inkluderer de 380 literne. Man kan ta bort hele gulvplata for å utnytte dette rommet. Da får man god plass. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

De er ikke best i klassen på ladetid. Dessverre finner vi en Chademo-kobling bak ladelokket og disse hurtigladerne gir ikke mer en 50 kW strøm i Norge. Bilen kan ta imot 62 kW, mens G3 visstnok tar imot 90 kW i Kina, der Xpeng for øvrig bygger ut et helt eget ladenett i ren Tesla-stil.

Trygt å kjøpe?

Det er selvfølgelig svært vanskelig å si. Importøren Zero Mobility Group springer ut fra den gamle Mercedes-forhandleren Autostern på Lørenskog. De har lang erfaring men er en liten aktør.

VORTE: Denne viser enkelt om du har kjøpt den dyre eller billige modellen. En helt unødvendig gadget spør du oss. Sjekk videoen så ser du hvordan den virker. Foto: Rune M. Nesheim.
VORTE: Denne viser enkelt om du har kjøpt den dyre eller billige modellen. En helt unødvendig gadget spør du oss. Sjekk videoen så ser du hvordan den virker. Foto: Rune M. Nesheim. Vis mer

Men det later til at Kinesiske Xpeng satser stort på lille Norge. Vi er det første landet utenfor Kina som får bilen og de gjør en forholdsvis stor innsats for å tilpasse bilen til europeiske forhold. Første lass med biler er på vei til Norge.

Service?

TO LUKER: For hjemmeladingen diun bruker du standard Euro-plugg. Foto: Rune M. Nesheim
TO LUKER: For hjemmeladingen diun bruker du standard Euro-plugg. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Xpeng kjører noenlunde samme salgsfilosofi som Tesla. Salget skal skje på nett og noen få salgssteder rundt om i landet.

Nettløsningen er så å si lik som hos Tesla og du har i prinsipp kjøpt bil på 3 minutter. Du har fem farger å velge mellom, inkludert i prisen, samt kontrastfarge på tak dersom du velger rød eller blå. Det koster 4.900. Du har valg mellom tre interiør. Det gir heller ingen prispåslag.

CHADEMO: Desverre har den ikke CCS ladekontakt. I Norge får du ladet maks 50 kW på hurtiglader. Det gjør den til en av de tregeste. Foto: Rune M. Nesheim
CHADEMO: Desverre har den ikke CCS ladekontakt. I Norge får du ladet maks 50 kW på hurtiglader. Det gjør den til en av de tregeste. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Store deler av service vil foregå over nett. Tesla har for så vidt tråkket opp stien på forhånd, men Xpeng, som så dagens lys i 2014 og allerede har kompakt-SUV-en G3 og P7 på programmet, har benyttet seg av alle Teslas åpne patenter og følger samme filosofi når det gjelder bilproduksjon, noe ingen andre produsenter har gjort til nå.

Det går i korte trekk ut på at alt som styres via elektronikk, noe som i prinsipp gjelder alt i dagens biler, fra å åpne bagasjerommet til effektleveranse ut til hvert enkelt hjul, styres av samme hjerne. Det mest geniale med det er at alt kan oppdateres, fikses og justeres online.

Teorien da er at dersom det mekaniske er bra, vil du kunne gjøre de fleste servicer og utbedringer over nett, omtrent som på et ubemannet romskip, der man ikke har mulighet til å gjøre noe fysisk.

For bileieren betyr det langt færre service-besøk og det gir mulighet for flere funksjoner, forbedringer og nye tjenester underveis.

MATERIALVALG: Midtkonsollen er enkel og billigplasten er dominerende. Rommet kan lukkes.
MATERIALVALG: Midtkonsollen er enkel og billigplasten er dominerende. Rommet kan lukkes. Vis mer

Meca og NAF blir autoriserte verksteder for Xpeng i Norge. Meca har 320 verksteder, NAF har 44 servicesenter, så det mekaniske burde være uproblematisk å få ordnet med, men det gjenstår å se.

Selve karosseriet skal være topp moderne og har klart 5 stjerner i den kinesiske motsvarigheten til Euro NCAP. Den er ikke kollisjonstestet i Europa ennå, men den vil trolig oppnå 5 stjerner her også.

Importøren hevder at det er store og kjente europeiske aktører på lista over deleleverandører til produksjonen og mener bilen skal holde høy kvalitet. Det gjenstår å se.

KVALITET: Vi vet veldig lite om Xpeng ennå, men det står i hvertfall et stort nett med verksteder klart til å ta hånd om bilene om det skulle skje noe. Foto: Rune M. Nesheim
KVALITET: Vi vet veldig lite om Xpeng ennå, men det står i hvertfall et stort nett med verksteder klart til å ta hånd om bilene om det skulle skje noe. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Prisen

Den havner i et vepsebol av konkurrenter. De mest åpenbare er Kia e-Niro og Hyundai Kona Electric, men er elbil kriteriet, så gjør også Tesla Model 3 Standard Range og VW ID. 3 den samme jobben.

Har lenger rekkevidde og er priset under samtlige. G3 Smart koster fra 358.000 kroner. Premium, som blant annet har den omtalte kameraboksen på taket og som eliminerer muligheten for takstativ, koster fra 379.000 kroner.

Xpeng G3 Premium

Motoreffekt foran:197 hk 300 Nm
0-100 km/t:8,6 sek
Toppfart:170 km/t
Rekkevidde WLTP ikke bekreftet:45,1 mil
Strømforbruk WLTP kWt/100 kmIkke oppgitt
Ladekapasitet Hjemme/hurtig:6,6 kW / 50 kW
Batterikapasitet:Litium Ion 66,5 kW/t
L/B/H:445/182/160 cm
Akselavstand:262 cm
Dekkdimensjon:215/55R17
Bagasjerom:380/760 liter
Egenvekt:1637 kg
Pris fra kr.:358.000
Pris testet modell kr:379.000

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer