Hevder luftfilter skal beskytte mot coronaviruset

På bare 20 dager har kinesiske Geely utviklet et friskluft-anlegg som skal beskytte mot det nye coronaviruset.

FRISK LUFT: Det nye luftfilteret sørger for at luften i kupeen er fri for virus og bakterier. Allerede fra nå i mars vil alle Geelys biler ha dette som standard. Foto: Geely
FRISK LUFT: Det nye luftfilteret sørger for at luften i kupeen er fri for virus og bakterier. Allerede fra nå i mars vil alle Geelys biler ha dette som standard. Foto: Geely Vis mer

I dag har moderne biler et kupéfilter som sørger for at luften som kommer inn i bilen er fri for partikler og vond lukt. Etter virus-utbruddet i Kina på slutten av 2019, bestemte bilprodusenten Geely Auto, som blant annet eier Volvo, å starte utviklingen av et intelligent friskluftanlegg, kalt Intelligent Air Purification System (IAPS). Målet var å ta vekk alle skadelige stoffer fra luften som slippes inn i bilen – inkludert virus.

Volvo-søster

Det tok Geelys ingeniører 20 dager å utvikle det nye friskluft-anlegget. Fabrikken opplyser at dette vil bli installert i alle Geelys biler fra nå i mars. En av de første bilene som får det er den kompakte SUV-en Geely Icon, som er en søstermodell til Volvo XC40.

Bilene vil ha et nytt kjemisk filter med aktivt kull, som absorberer farlige gasser, slik som formaldehyd. Det vil også være i stand til å fjerne irriterende lukt og skadelig forurensning.

FØRSTE BILEN: Geely Icon, søstermodellen til Volvo XC40, lanseres i disse dager og er først ute med det nye friskluft-anlegget. Foto Geely
FØRSTE BILEN: Geely Icon, søstermodellen til Volvo XC40, lanseres i disse dager og er først ute med det nye friskluft-anlegget. Foto Geely Vis mer

I tillegg har friskluftanlegget en negative ione-generator, som ifølge Geely er i stand til å sterilisere og fjerne virus, bakterier og sopp. Det skal filtrere luften like godt som en N95 pustemaske, som er designet for at ikke dråper, små partikler, virus og bakterier skal trenge inn i munn og nese.

Fjerner virus

Det nye systemet er allerede på plass i 150 biler som Geely har levert til helsepersonell som arbeider i første linje for å bekjempe coronasmitte i de mest utsatte delene av Kina.

Samtidig fortsetter Geely å utvikle materialer som virus og bakterier ikke så lett fester seg på. Disse materialene er først og fremst tenkt brukt på knapper og håndtak i bilen.

Vi vet foreløpig ikke noe om når dette friskluft-anlegget kommer i biler til Norge. Geely eier både Volvo og Lynk&Co, men foreløpig har ingen av disse produsentene bekreftet at de vil montere dette som standard i sine biler. Lynk&Co har vært i salg i Kina siden 2017 og lanseringen av bilene i Europa starter i disse dager, ifølge president An Conghui.