Herlig sær

Båtglede midt på vinteren. Om bord i Targa 23 forsto vi at dette faktisk er mulig.

[Ugjyldig objekt (NAV)]
Pluss og minus
Dette elementet er dessverre fjernet.

Vi beveger oss i rundt 35 knop over bølgene, og havet utenfor Jomfruland er tomt og fritt. Bare en og annen fiskebåt, omfavnet av sultende måker fra Skagerrak. Livet er så absolutt levelig her vi sitter – varmt og godt, drikkende på en flaske iskaldt mineralvann.

Overlevelsesdrakt

Summen av lidelser er alltid konstant. En naturlov uten unntak. Når regnværet endelig takket for seg løp selvfølgelig kulden oss møte. Vi hadde selvsagt forbredt oss på klimatisk ondskapsfullhet, og utstyrt oss med overlevelsesdrakter og varmehansker. Men kuldeavstøtende rekvisita til tross; et hav som oser av frostrøyk er og forblir lite forlokkende.

Helårsbåt

Men det viste seg snart at vår frykt var en tanke overdrevet: Inne i styrhuset slo varmen imot oss, og svetten begynte straks å piple frem under den grundige isolasjonen.

Et rommelig styrhus, et varmeapparat og et par meget behagelige seter. Med ett var lidelse blitt til glede, og vinter til vår. Og med ett forsto vi at Targa 23 er en av svært få småbåter som gjør begrepet båtglede artikulerbart hele året.

Fra fiske til fritid

Et halvtrent øye har trolig ingen problemer med å gjenkjenne arvestoffet i en Targa-båt: Targa lukter fortsatt svakt av fisk. Men like fullt – de finske båtene har klart å omstille seg til et atskillig bredere bruksspekter.

Siden den første Targa-båten var ferdigstøpt i 1976, har finnene stadig modernisert flåten. Resultatet er at båtene har blitt populære blant fritidsbrukere, også her til lands. Den norske importøren, Thor R. Nielsen AS, forteller at det i Norge selges i overkant av 20 båter i året - maksimalt av hva finnene klarer å produsere for vårt marked. Videre forteller importøren at tre fjerdedeler av båtene selges som fritidsbåter.

Hvordan Targa 23 klarte seg på vår ferd gjennom en kald vinterdag finner du svar på i "Testloggen".