Fartsgrense

Her vil de øke fartsgrensene

Samferdselsdepartementet ønsker å øke fartsgrensen på seks norske veistrekninger.

HØYERE FARTSGRENSER: Samferdselsminister Jon Georg Dale fremmer forslag om å øke fartsgrensene på flere veistrekninger i Norge. Foto: Morten Holm/Scanpix
HØYERE FARTSGRENSER: Samferdselsminister Jon Georg Dale fremmer forslag om å øke fartsgrensene på flere veistrekninger i Norge. Foto: Morten Holm/ScanpixVis mer

Samferdselsminister Jon Georg Dale sier i en pressemelding i dag at de ønsker høyere fartsgrenser på flere strekninger i landet.

– Riktige fartsgrenser er vesentlig for å kunne utnytte veiinfrastrukturen best mulig. Den respekten trafikantene har for skilta fartsgrenser avhenger også av at grensene virker fornuftige og logiske ut ifra hvordan trafikantene selv oppfatter forholdene, sier han i pressemeldingen.

Forslaget innebærer å øke fartsgrensen på seks strekninger, blant annet E18 Vinterbro i Akershus til Østfold. Her kan deler av strekningen bli skiltet opp fra 70 til 80 kilometer i timen.

Dette er en av tre strekninger Statens vegvesen har anbefalt å ikke justere opp fartsgrensen på.

Seks strekninger

– Vi ønsker å gjøre reisehverdagen så enkel, sikker og effektiv som mulig. For å få til dette har investeringer i nye veiprosjekter hatt høy prioritet de siste årene, og standarden på veiene er hevet for at transporten skal gå raskt, effektivt og sikkert, sier Dale i pressemeldingen, og mener det er viktig å se på hvilke fartsgrenser som er riktig på de ulike strekningene.

Endringene gjelder for følgende strekninger:

  • E18 Østfold, Marker kommune: En strekning på 0,6 km blir skilta opp fra 70 km/t til 90 km/t, mens en annen strekning på 1,5 km blir skilta opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E136 Møre og Romsdal, Ålesund kommune: En strekning på 4,1 km blir skilta opp frå 70km/t til 80 km/t.
  • Rv80 Nordland, Bodø kommune: En strekning på 1 km blir skilta opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E18 Vinterbro i Akershus til Østfold grense: Deler av strekningen blir skilta opp fra 70 km/t til 80 km/t.
  • E16 Kløfta – Kongsvinger: Strekninga Kløfta – Nybakk blir skilta opp fra 90 km/t til 100 km/t, mens strekningen Slomarka – Kongsvinger blir skilta opp fra 90 km/t til 100 km/t.
  • E6 i Gudbrandsdalen, Hundorptunellen og Teigkamptunellen: Det blir skilta opp fra 80 km/t til 90 km/t i tunnelene.

Forslaget til nye fartsgrenser sendes i dag ut på høring fra vegvesenet og vil kunne tre i kraft i september, opplyser Samferdselsdepartementet.

Anbefalte høyere fartsgrense på tre strekninger

Guro Ranes, avdelingsdirektør for Trafikksikkerhet i Statens vegvesen, sier til Dinside at Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen om en faglig vurdering for de aktuelle strekningene.

- På tre av strekningene anbefalte vi å holde fartsgrensen slik den er i dag, mens på de tre andre anbefalte vi å justere opp fartsgrensen, sier hun.

De tre strekningene som Statens vegvesen anbefaler at fartsgrensen forblir som i dag, er E18 i Akershus/Østfold, E16 i Kongsvinger og E6 i Gudbrandsdalen.

Tidligere i sommer skrev vi at vegvesenet vurderer å senke fartsgrensen på mange norske veier.

I en rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI), bestilt av Statens vegvesen og som ser på hvilke tiltak som må settes i verk for å kunne oppfylle den såkalte nullvisjonen for drepte og skadde i trafikken, konkluderes det med at én av de viktigste tiltakene er at fartsgrensen på veier med 50 km/t settes ned til 40 km/t, at dagens veier med 60 km/t får 50 km/t og at fartsgrensen på 80 km/t senkes til 70 km/t. På veier med midtdeler er det imidlertid mulig å ha en høyere fartsgrense enn 80 km/t,

– Dersom fartsgrensene settes ned, slik rapporten viser, vil det hvert år redusere antall drepte i trafikken med mellom 20 og 35, og antall hardt skadde med mellom 70 og 135, konkluderer Rune Elvik, som står bak TØI-rapporten, som vi omtalte i juni.