Bilder av BMW-4-serie sluppet

Her tar de den helt ut!

Her er BMWs nye ansikt utad.

NYTT ANSIKT: Store griller skal gjøre BMW mer gjenkjennbare. BMW 4-serie viser med tydelig kraft den nye designretningen. Foto: BMW
NYTT ANSIKT: Store griller skal gjøre BMW mer gjenkjennbare. BMW 4-serie viser med tydelig kraft den nye designretningen. Foto: BMW Vis mer

Vi har på en måte visst det lenge. BMW har stadig forstørret grillene på bilene sine, nesten til latterlige proporsjoner i enkelte modeller. BMW 7-serie Facelift er kankje den modellen det passet dårligst på. Den store bamsen X7 tåler det bedre.

SAMME TREND: Flere har gjort det før, blant annet Audi, som nesten ikke har annet enn åpninger i hele fronten på enkelte modeller. Nå kommer BMW etter. Foto: BMW
SAMME TREND: Flere har gjort det før, blant annet Audi, som nesten ikke har annet enn åpninger i hele fronten på enkelte modeller. Nå kommer BMW etter. Foto: BMW Vis mer

Men det var da BMW viste Consept 4 på bilutstillingen i Frankfurt i fjor, at vi for alvor skjønte hvor dette bar. Så skal definitivt ikke Cadillac, Audi og Lexus være alene om store luftinntak.

Dette skjer i en tid da bensinmotoren er på full fart ut av bilindustrien, men i stor grad er styrt av kineserne som elsker overdådige griller, og der er markedet stort.

Nå er det heller ikke mye av grillen som blir åpen i de små modellene heller. Det ser vi blant annet hos BMW 1-serie, der grillen på de minste modellene er helt lukket.

LITT GLATTERE: Se videoen i lenken over, så ser du forskjellene fra Consept 4 som ble vist på Frankfurt i fjor. Foto: BMW
LITT GLATTERE: Se videoen i lenken over, så ser du forskjellene fra Consept 4 som ble vist på Frankfurt i fjor. Foto: BMW Vis mer

Litt nedtonet

I forhold til konseptet som ble vist, er designen tonet ned … Dessverre, kan vi si etter å ha sett det ferdige resultatet.

Joda, den er nok blitt mer smakelig for allmuen, men hadde man turt å være litt mer tro mot konseptet, hadde man virkelig slått ut tenna på konkurrentene.

Linjene på konseptet er langt skarpere og panseret har en skikkelig powerdoom og er avsluttet mot selve grillen, slik at man slipper karosseriskjøten over logoen.

Det er mulig vi ser mer til dette i kommende M4. Den endelige bilen har isteden endt opp med elementer som fører tankene til Alfa Romeo Giulia.

BREDE HOFTER: Sideprofilen på 4-serie er ganske radikalt annerledes enn foregående modeller, som hadde en markant høy midjelinje med bredding under denne. Foto: BMW
BREDE HOFTER: Sideprofilen på 4-serie er ganske radikalt annerledes enn foregående modeller, som hadde en markant høy midjelinje med bredding under denne. Foto: BMW Vis mer
FREKKE LINJER: 4-serie coupe har mer tradisjonelle coupe-linjer og ser veldig bra ut. Med de nye ytre målene, blir den nesten like stor som 8-serien og får trolig bedre bakseteplass. Foto: BMW
FREKKE LINJER: 4-serie coupe har mer tradisjonelle coupe-linjer og ser veldig bra ut. Med de nye ytre målene, blir den nesten like stor som 8-serien og får trolig bedre bakseteplass. Foto: BMW Vis mer

Mer differensiert

Med lanseringen av nye 4-serie sier BMW at de også kommer til å skille seg mer fra sitt søsken 3-serie sedan. For første gang får coupé-modellen en skikkelig hofteknekk over bakhjulene også og binder den nærmere designen til 8-serien.

I forhold til forrige generasjon, blir også dimensjonene annerledes. Bilen fremstår som større men lavere.

Lengden på helt nye BMW 4-serie Coupé er økt til 477 cm (+ 128 mm). Bredden er økt til 185 mm (+ 27 mm), mens høyden måler 138 cm og er kun økt med 6 mm. Det gjør den også 57 cm lavere enn dagens BMW 3-serie Sedan. Akselavstanden er igjen økt med 41 mm slik at den nå måler 285 cm.

PERFORMACE: BMW har også sin Performance-serie klar for 4-serie. Den har en rekke stilelementer i sort man kan kjøpe. Foto: BMW
PERFORMACE: BMW har også sin Performance-serie klar for 4-serie. Den har en rekke stilelementer i sort man kan kjøpe. Foto: BMW Vis mer
STÅENDE: Den nye BMW-looken gir klare vibber til Alfa Romeo Giulia. Foto: Jamieson Pothecary
STÅENDE: Den nye BMW-looken gir klare vibber til Alfa Romeo Giulia. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Det oppsiktsvekkende med målene er at den nærmer seg voldsomt flaggskipet 8-serie. 4-serien er bare 10 cm kortere, 6 cm smalere og to cm høyere. Faktisk er akselavstanden 3 cm lenger.

Videre sammenligning med nye BMW 3-serie Sedan viser også at tyngdepunktet er 21 mm lavere og sporvidden på bakakselen 23 mm bredre.

En mer negativ camber på forakselen og en rekke forsterkede bæreelementer, understreker også den ytterligere sportslige tilnærmingen.

HORISTONTALT: Brede baklyukter og horisontale linjer skal sørge for et bredt og fett look. Foto: BMW
HORISTONTALT: Brede baklyukter og horisontale linjer skal sørge for et bredt og fett look. Foto: BMW Vis mer

Horisontale linjer, blant annet de brede og smale lyktene som går helt ut i kantene ghelper i stor grad til å gi bilen visuell bredde. Det er strengt tatt nødvendig foran, siden den grillen og lutinntakene ute til siden er stående, ellers ville bilen sett høy ut i fronten.

To valg

Den nye modellen leveres med to eksteriørdesign, der M Sport med sportslige detaljer, større luftinntak og spoilere trolig blir den foretrukne. Man vil også få mulighet til å bytte ut mange av eksteriørdetaljene som i dag er i blank sort mot finish i karbonfiber.

Interiørmessig er det imidlertid ingen store overraskelser. Her kjenner vi igjen det meste fra nye 3-serie.

Det innebærer digitale instrumenter, samt en ny og større infotainment-skjerm. Det er en glede å se at BMWs menyhjul videreføres. Via det styrer man enkelt de viktigste funksjonene – uten å må ta blikket fra veien.

SOM VANLIG: Interiøret er stort sett helt likt det vi ser i øvrig modellprogram. Foto: BMW
SOM VANLIG: Interiøret er stort sett helt likt det vi ser i øvrig modellprogram. Foto: BMW Vis mer

Som vanlig hos BMW og andre premium-merker kan du bestille skreddersøm i interiøret.

Bagasjerommet er på ganske romslige 400 liter. Trenger du mer plass, kan du dra med deg resten på tilhengerfestet.

Spennende motorvarianter

BMW 4-serie Coupe lanseres i oktober. To mild-hybrider, BMW 420d xDrive og M440i xDrive, er de første motoralternativene som tilbys i Norge. Begge med Steptronic automatgir og xDrive-firehjulsdrift som standard. Neste år lanseres flere motoralternativer.

4-SETER: Den er registrert for 5 men den som skal sitte i midten her, lider. Foto: BMW
4-SETER: Den er registrert for 5 men den som skal sitte i midten her, lider. Foto: BMW Vis mer
PRAKTISK: 400 liters vanlig bagasjerom kan utvides radikalt med tredelt bakseterygg. Foto: BMW
PRAKTISK: 400 liters vanlig bagasjerom kan utvides radikalt med tredelt bakseterygg. Foto: BMW Vis mer

Under panseret i innstegsmodellen BMW 420d xDrive Coupé sitter en toliter firesylindret dieselmotor som yter 190 hk med et dreiemoment på 400 Nm. Estimert startpris er fra 578.300 kroner.

NYDELIG SEKSER: Foreløpig toppmodell blir 3-liters sekseren med 374 hk. Foto: BMW
NYDELIG SEKSER: Foreløpig toppmodell blir 3-liters sekseren med 374 hk. Foto: BMW Vis mer

I BMW M440i xDrive Coupé er det den velkjente bensinmotoren på tre liter med seks sylindre i rekke som sørger for underholdnignen. Med en effekt på 374 hk og et dreiemoment på 500 Nm gjøres sprinten fra 0-100 km/t unna på 4,5 sekunder, mens toppfarten nås ved 250 km/t. Den kan bestilles med M Sport differensial og M Sport eksoslanlegg. Estimert startpris er fra 862.100 kroner.

Senere kommer selvfølgelig M4 og modellen vil få selskap av en helelektrisk firedørs variant som vil hete i4.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!