MODERNE:
Store glassflater, rammeløse
sideruter, funksjonell og enkel
design. I 1973 ble grillen svart
og baklyktene firkantet. Foto: BMW
MODERNE: Store glassflater, rammeløse sideruter, funksjonell og enkel design. I 1973 ble grillen svart og baklyktene firkantet. Foto: BMWVis mer

Ukens veteran: BMW 2002

Her startet
BMWs opptur

BMW slet tungt etter krigen, men på 60-tallet løsnet det med biler som den kompakte og sporty 02-serien.

Den større firedørs-sedanen 1500 satte i gang prosessen i 1966, og fem år seinere fulgte 02-serien, som siktet seg inn mot folk som ville ha en liten, kjapp og sporty doning med spreke kjøreegenskaper. To-tallet står for to dører. 1,6-literen har 85 hester og to-literen stiller med 100 eller 120. Sistnevnte bruker bare ti sekunder til hundre. Dette er jo biler som bare veier rundt 1000 kilo.

INTERIØR: Sportslig interiør med tydelige
rundinstrumenter. Foto: BMW
INTERIØR: Sportslig interiør med tydelige rundinstrumenter. Foto: BMW Vis mer

Første turbo!

Ikke nok med det. I 1973 fulgte Europas første personbil med turbo som blåser to-literen helt opp i 170 hester (bare den amerikanske fiaskoen Chevy Corvair var tidligere ute).

2002 Turbo sprinter på 7,2 sekunder fra 0 til 100 og greier 211 km/t, helt svimlende for en så liten personbil den gangen.

Bilen skapte diskusjon. Ikke alle likte at vanlige amatører kunne kjøpe og kjøre et slikt råskinn.

Den var ikke billig ny, og er enda dyrere som veteran. Bare 1.672 eksemplarer ble bygget i 1973 og 1974. Prisen på gode biler ligger rundt 240.000 kroner. Etter oljekrisa ble den skrinlagt, og da kom bunnmodellen 1502 med 75 hester.

Mer normale «nulltoere» i god stand begynner i dag rundt 60.000 kroner med de minste motorene, og så øker det gradvis på. Den mest harmoniske er kanskje 1802 med 90-100 hester, passe rask og med god vektfordeling.

Touring og cab

Todørs sedan er vanligst, og passer best med de større motorene. I tillegg kommer Touring, som er en 12 centimeter kortere kombi med skråhekk, stor bakluke og mindre bagasjerom.

02 finnes også som vanlig cabriolet og som Targa med veltebøyle, og koster betydelig mer enn sedan og Touring.

RACING: 2002 Turbo
fantes bare i sølv og hvitt. På frontspo leren sto
turbo 2002 med speilvendt skrift – bare pass deg! Foto: BMW
RACING: 2002 Turbo fantes bare i sølv og hvitt. På frontspo leren sto turbo 2002 med speilvendt skrift – bare pass deg! Foto: BMW Vis mer

Stor interesse

Drøyt 400.000 biler rullet ut på elleve år. Bare i Tyskland finnes fortsatt 10 000 av dem på veien.

02-serien samler stor interesse, og også BMW er interessert i at den skal leve videre. De vanlige utgavene er derfor kurante samlerobjekter.

Turbo-utgaven er litt mer komplisert. Selve turboen og innsprøytningen kan krangle, og deletilgangen er selvsagt smalere til en slik småseriebil. Oljeforbruk kan merkes på alle modeller, synlig når gassfoten skaper blå sky bak bilen.

BMW 1802 1974

MotorR4
Volum/effekt1,8/90 hk
Toppfart167 km/t
Akselerasjon (0-100 km/t)12 sek
Mål (l/b/h)423 cm/159 cm/141 cm
Vekt970 kg
KlubbBMW Car Club Norway

Andre aktuelle

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.