BAKOVERSVEIS: Se på den flyten i linjeføringen, forfra og bakover! Med cabriolet-versjonen av sin Vision Mercedes-Maybach 6 legger Daimler listen om mulig enda høyere enn de gjorde i fjor. Bilen ble vist i helgen på Pebble Beach, der den årlige Concours d'Elegance ble avholdt. Foto: Daimler
BAKOVERSVEIS: Se på den flyten i linjeføringen, forfra og bakover! Med cabriolet-versjonen av sin Vision Mercedes-Maybach 6 legger Daimler listen om mulig enda høyere enn de gjorde i fjor. Bilen ble vist i helgen på Pebble Beach, der den årlige Concours d'Elegance ble avholdt. Foto: DaimlerVis mer

Vision Mercedes-Maybach 6

Her snakker vi!

Sjekk den elbilen! Mercedes-Maybach følger opp publikums-stunneren fra i fjor med den mest spektakulære kabrioleten vi kan huske å ha sett.

I fjor på denne tiden trodde vi vi hadde sett det heftigste fra Mercedes i moderne tid, da de viste designbomben Maybach 6 - kun med det mulige unntaket Maybach Exelero fra 2005. Etter vår mening har de nå greid å overgå dem begge med denne vanvittige kabrioleten.

Orgie i luksus

Det er mye snakk om superluksus i bilverdenen om dagen. Dette har sammenheng med både nært forestående bilutstilling i Frankfurt, nylig avholdt Monterey Car Week i California - der BMW blant annet forhåndsviste sin kommende Z4 generasjon 3 som konsept - og det faktum at Rolls-Royce nettopp avduket sin gedigne Phantom generasjon 8.

VEKKER OPPSIKT: Her vises den nye Maybach-en for publikum under Monterey Car Week i forrige uken. Foto: Daimler Vis mer

Og her altså, ett av de desiderte trekkplastrene i Monterey i forrige uke, denne åpne elbilen med ekstreme proporsjoner, samt en linjeføring som hinter tilbake til den såkalte aerodesignen under art deco-perioden på 30-tallet, da blant annet strømlinjeformene var på moten.

Stømlinjet og strømdrevet

Elbil? Ja, Mercedes er spesifikke angående drivlinjen, som er 100 prosent elektrisk med en elmotor som yter 750 hestekrefter - såpass må det være i en så staselig farkost - og en flat batteripakke i bunnen av bilen, som skal sørge for en rekkevidde på realistiske 320 kilometer i henhold til den amerikanske EPA-målestandarden (mindre realistiske 500 kilometer etter den europeiske NEDC-standarden - som står for fall).

LAAAAANG: Mercedes-Maybach 6 som kabriolet er like stor som kupéen: 570 centimeter lang, 210 centimeter bred - men bare 134 centimeter høy, altså 20 centimeter lavere enn fornyede S-klasse. Foto: Daimler Vis mer

Det elektriske drivverket viser vei mot det som kommer på Mercedes-elbiler i fremtiden, så mye er rimelig klart. I denne konseptbilen dreier det seg om fire kompakte elmotorer som driver hvert sitt hjul - bilen har med andre ord firehjulsdrift.

De 750 hestekreftene muliggjør akselerasjon fra 0 til 100 på under fire sekunder og en toppfart på 250 kilomster i timen. Hvis man kjører en del roligere enn som så, skal man altså kunne klare å kjøre 32 mil på en lading.

YACHT-INSPIRERT: Den maritime inspirasjonen er tydelig, som det er tilfellet med en god del biler i nen ypperste luksusklassen. Foto: Daimler Vis mer

Ladekapasitet 350 kilowatt

Batteripakken vil kunne lades opp raskt takket være muligheten for DC-lading basert på CCS-standarden og en kapasitet på opptil 350 kilowatt - som vil bli stadig vanligere i årene som kommer. Dermed kan man lade nok til ti mil ekstra rekkevidde på helt ned til fem minutter - eller 80 prosent på ned til 20 minutter. Batterikapasiteten er ikke oppgitt, men bør ligge på minst 100 kWt basert på de oppgitte tallene.

I motsetning til fjorårets knallrøde luksuskupé er årets luksuskabriolet «nautisk blå», som Mercedes selv kaller den dype blåfargen. Og bilen drar da også tankene mot sjø og båtliv av den mer eksklusive typen. De kaller blant annen den langstrukne hekken «boat tail».

RASK: Den hel-elektriske kabrioleten kan akselerere fra 0 til 100 på under fire sekunder takket være sine fire elmotorer på tilsammen 750 hestekrefter. Foto: Daimler Vis mer

Ultra-eksklusivt

På innsiden preges naturligvis bilen av edle materialer og kontrasten er slående mellom det krystall-hvite nappakledte interiøret og det mørklakkerte karosseriet. Selvsagt er kalesjen også av det eksklusive slaget med innvevde tråder av rosegull. P

Det er flere ekstravagante trekk ved bilens design, selv om fremtoningen i hovedsak har en besnærende elegant enkelhet ved seg. Men detaljene som grillen, inspirert av en finstripet dress (!), og de oppsiktsvekkende felgene med hele 24 tommer i diameter, understreker bilens særegne form for eksklusivitet.

Luftuttakene mellom hjulbuene og den aluminium-innrammede diffuseren under hekken tilfører en viss grad av sportslighet.

Les også:

TEST: Fornyet Mercedes S-klasse

Test: Mercedes-Maybach S

Rolls-Royce med yacht-inspirert super-luksus til 100 millioner

Flere bilder:

17C631_07
17C631_19
17C631_18
17C631_12
170818_3617
17C631_04
17C631_20

Alle foto: Daimler