Stockholm: - Her skal vi vise hvordan folk bor. Derfor er vi hjemme hos familien Magnusson, hvor dere ser Magnusson-barnas leker og dere sitter i Magnusson-familiens møbler.

Foto: Øystein Fossum Vis mer
Tredje generasjon av Volvo V60 ble avduket av selskapets konsernsjef Håkan Samuelsson, i en forstad utenfor Stockholm onsdag ettermiddag - i en luksusvilla konsernsjefen gjerne kunne bodd i selv.
- Familien er en viktige kunde for oss, og har vært det i generasjoner, fortsetter Samuelsson.
- Den nye V60 gir ære til den tradisjonen, men tar det også mye lenger.


Det beste Volvo-kjøpet? Her er XC60
Vokst til familiebil
Foruten et par lekkede bilder, har ikke V60 blitt vist tidligere. Men da stasjonsvogna kom rullende i oppkjørselen til villaen var det mye gjenkjennbart å se.
Bilen deler platform med XC60 og 90-seriebilene, og med «Tors hammer» i frontlyktene er det nye Volvo-uttrykket på plass hos nye V60.
Også baklysene er så og si identiske XC60, og som på alle Volvos siste biler.
V60 har dessuten vokst og blitt større - til en ordentlig familiebil. Volvo mener den skal kunne erstatte både XC70 og V70.
- Det vil være midt i blinken for de kundene. V60 kan fylle alle behov til aktivitet, om man skal ha med seg seilbrett eller barnevogn, forteller Volvo Norges direktør for produkt og pris, Hermod Wallestad, til Dinside.
Skal selge 2.000 i året
Bak XC60, som solgte om lag 4.000 biler i 2017, forventer han at V60 skal bli den nye volumselgeren på det norske markedet. Naturlige konkurrenter for Volvo er de tre store tyske premiummerkene.
- Vi forventer årlig å selge 2.000 eksemplarer av Volvo V60 i Norge, sier Wallestad.
- Tror du mange av kundene vil bo i en villa som dette?
- Nei, denne bilen er ikke bare for rike familier med to barn. Den passer like godt i et urbant miljø også.

Foto: Øystein Fossum Vis mer
Lover konkurranse
Prisen vil imidlertid ikke svenskene ut med før bilmessa i Genève om knappe to uker.
- Den blir konkurransekraftig mot Audi, BMW og Mercedes. Det er vår rettesnor, lover Wallestad.
- Blir V60 dermed billigere enn disse?
- Den blir på nivå med dem - også prismessig.
Kommer snart
Volvo begynner produksjonen av V60 i disse dager. Først vil den bli tilgjengelig for norske kunder med fire motorvarianter, før den norske volumselgeren Volvo V60 T8 - med ladbar hybridmotor - vil ha produksjonsstart mot slutten av inneværende år.
Dermed er det D3, D4, T5 og T6 som kommer først. Ifølge Hermod Wallestad vil de første norske kundene kunne sitte i sitt eksemplar i løpet av august-september - mest trolig september.

Har du tro på Volvos neste elbil?
Men de fleste venter nok lenger enn til høsten.
- T8 har stått for 95 prosent av salget på XC60 og XC90, og den vil fortsatt være bestselger på V60, forklarer produktsjefen.
- Men vi tror at også D3 vil være relevant for V60 på det norske markedet, understreker Wallestad.
Svenske priser
Selv om den norske importøren har valgt å vente med å annonsere prisene, har Volvo i det svenske markedet bestemt seg for å offentliggjøre dem.
Nye V60 koster dermed noe mer enn den gamle V60 i Volvos hjemland, ifølge svenske AutoMotorSport.
Automatkassen koster 19.900 kroner, mens å oppgradere fra Momentum-pakke til Inscription koster 49.000 svenske kroner på samtlige varianter.
Motor | Hk | Pakke | Gir | Pris |
D3 FWD | 150 | Momentum | Manuell | fra 317.000 SEK |
D4 FWD | 190 | Momentum | Manuell | fra 337.000 SEK |
T6 AWD | 320 | Momentum | Automat | fra 397.900 SEK |
T6 Twin Engine AWD | 253+87 | Inscription | Automat | fra 518.900 SEK. |
T8 Twin Engine AWD | 303+87 | Inscription | Automat | fra 548.900 SEK |
Reiseomkostningene til denne reportasjen ble betalt av produsenten. Les mer om våre redaksjonelle retningslinjer.

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.