GIMMICK: Volvo hadde leid en luksusvilla til den utradisjonelle lanseringen av Volvo V60. 
Foto: Øystein Fossum
GIMMICK: Volvo hadde leid en luksusvilla til den utradisjonelle lanseringen av Volvo V60. Foto: Øystein FossumVis mer

Volvo V60

Her lanseres Volvos neste storselger

Volvo fortsetter i samme designspor. Men den første visningen var av det uvanlige slaget.

Stockholm: - Her skal vi vise hvordan folk bor. Derfor er vi hjemme hos familien Magnusson, hvor dere ser Magnusson-barnas leker og dere sitter i Magnusson-familiens møbler.

ENTUSIASTISK: Volvos konsernsjef, Håkan Samuelsson, var i godt humør ved avdukingen av Volvo V60 onsdag ettermiddag. Foto: Øystein Fossum
ENTUSIASTISK: Volvos konsernsjef, Håkan Samuelsson, var i godt humør ved avdukingen av Volvo V60 onsdag ettermiddag.
Foto: Øystein Fossum Vis mer

Tredje generasjon av Volvo V60 ble avduket av selskapets konsernsjef Håkan Samuelsson, i en forstad utenfor Stockholm onsdag ettermiddag - i en luksusvilla konsernsjefen gjerne kunne bodd i selv.

- Familien er en viktige kunde for oss, og har vært det i generasjoner, fortsetter Samuelsson.

- Den nye V60 gir ære til den tradisjonen, men tar det også mye lenger.

LANSERES: Her entrer nye Volvo V60 scenen i oppkjørselen til luksusvillaen utenfor Stockholm i Sverige. Foto: Øystein Fossum
LANSERES: Her entrer nye Volvo V60 scenen i oppkjørselen til luksusvillaen utenfor Stockholm i Sverige. Foto: Øystein Fossum Vis mer

Vokst til familiebil

Foruten et par lekkede bilder, har ikke V60 blitt vist tidligere. Men da stasjonsvogna kom rullende i oppkjørselen til villaen var det mye gjenkjennbart å se.

Bilen deler platform med XC60 og 90-seriebilene, og med «Tors hammer» i frontlyktene er det nye Volvo-uttrykket på plass hos nye V60.

Også baklysene er så og si identiske XC60, og som på alle Volvos siste biler.

V60 har dessuten vokst og blitt større - til en ordentlig familiebil. Volvo mener den skal kunne erstatte både XC70 og V70.

- Det vil være midt i blinken for de kundene. V60 kan fylle alle behov til aktivitet, om man skal ha med seg seilbrett eller barnevogn, forteller Volvo Norges direktør for produkt og pris, Hermod Wallestad, til Dinside.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal selge 2.000 i året

Bak XC60, som solgte om lag 4.000 biler i 2017, forventer han at V60 skal bli den nye volumselgeren på det norske markedet. Naturlige konkurrenter for Volvo er de tre store tyske premiummerkene.

- Vi forventer årlig å selge 2.000 eksemplarer av Volvo V60 i Norge, sier Wallestad.

- Tror du mange av kundene vil bo i en villa som dette?

- Nei, denne bilen er ikke bare for rike familier med to barn. Den passer like godt i et urbant miljø også.

FORVENTNINGSFULL: Direktør for produkt og pris i Volvo Norge, Hermod Wallestad, lover de tyske premiummerkene konkurranse.Foto: Øystein Fossum
FORVENTNINGSFULL: Direktør for produkt og pris i Volvo Norge, Hermod Wallestad, lover de tyske premiummerkene konkurranse.
Foto: Øystein Fossum Vis mer

Lover konkurranse

Prisen vil imidlertid ikke svenskene ut med før bilmessa i Genève om knappe to uker.

- Den blir konkurransekraftig mot Audi, BMW og Mercedes. Det er vår rettesnor, lover Wallestad.

- Blir V60 dermed billigere enn disse?

- Den blir på nivå med dem - også prismessig.

Kommer snart

Volvo begynner produksjonen av V60 i disse dager. Først vil den bli tilgjengelig for norske kunder med fire motorvarianter, før den norske volumselgeren Volvo V60 T8 - med ladbar hybridmotor - vil ha produksjonsstart mot slutten av inneværende år.

Dermed er det D3, D4, T5 og T6 som kommer først. Ifølge Hermod Wallestad vil de første norske kundene kunne sitte i sitt eksemplar i løpet av august-september - mest trolig september.

Men de fleste venter nok lenger enn til høsten.

- T8 har stått for 95 prosent av salget på XC60 og XC90, og den vil fortsatt være bestselger på V60, forklarer produktsjefen.

- Men vi tror at også D3 vil være relevant for V60 på det norske markedet, understreker Wallestad.

Svenske priser

Selv om den norske importøren har valgt å vente med å annonsere prisene, har Volvo i det svenske markedet bestemt seg for å offentliggjøre dem.

Nye V60 koster dermed noe mer enn den gamle V60 i Volvos hjemland, ifølge svenske AutoMotorSport.

Automatkassen koster 19.900 kroner, mens å oppgradere fra Momentum-pakke til Inscription koster 49.000 svenske kroner på samtlige varianter.

Motor Hk Pakke Gir Pris
D3 FWD150MomentumManuellfra 317.000 SEK
D4 FWD190MomentumManuellfra 337.000 SEK
T6 AWD320MomentumAutomatfra 397.900 SEK
T6 Twin Engine AWD253+87InscriptionAutomatfra 518.900 SEK.
T8 Twin Engine AWD303+87InscriptionAutomatfra 548.900 SEK

Reiseomkostningene til denne reportasjen ble betalt av produsenten. Les mer om våre redaksjonelle retningslinjer.