PLANLEGGER SELVKJØRING: Ingeniør Ebi Goemek Volkswagens datterselskap MOIA, viser fram bilen under lanseringen i Berlin idag, og forteller at de jobber med å få bilen selvkjørende. Foto: Jon R. Hammerfjeld
PLANLEGGER SELVKJØRING: Ingeniør Ebi Goemek Volkswagens datterselskap MOIA, viser fram bilen under lanseringen i Berlin idag, og forteller at de jobber med å få bilen selvkjørende. Foto: Jon R. HammerfjeldVis mer

MOIA lansert på Techcrunch Disrupt i Berlin:

Her lanserer VW sin Uber-konkurrent hvor du deler bilen med flere

Denne seks-seteren skal få pendlerne til å kjøre sammen.

BUSS-STOPP: Selskapet vil lansere stoppesteder for hver 250 meter på tvers av hele Hamburg i løpet av neste år. Foto: MOIA Vis mer

På techmessen Techcrunch Disrupt i Berlin lanserte selskapet MOIA idag bilen som skal endre hvordan vi reiser i store byer.

Ideen er at du via en app skal fortelle hvor du er og hvor du skal, og så får beskjed om hvor nærmeste bil er og hvor mye turen vil koste deg.

Altså en løsning som minner om taxi-tjenesten Uber, men at du da i tillegg må dele bilen med inntil fem andre passasjerer.

- Vi jobber også med å gjøre bilen selvkjørende, men lovgivningen på området er ikke helt klar og det er også utfordringer med hvordan man skal kommunisere med en bil uten sjåfør i, sier ingeniør Ebi Goemek MOIA til Dinside.no.

Rimelig og komfortabelt

Vi har tittet på bilen idag, og den er en veldig romslig, firkanta kassebil, med bedre komfort enn en buss, og som er langt romsligere enn en vanlig drosje.

Setene er faktisk veldig komfortable, og man kan vel egentlig ikke sitte bedre i en bil; setene er i skinn og de er til å sovne i.

Sjåføren sitter isolert fra passasjerene, og det er en infoskjerm i baksetet som viser hvor du er på vei, litt som bussene har begynt med blant annet i Oslo.

Ved siden av sjåføren er det plass til bagasje, som du da enkelt kan plukke opp når du forlater bilen igjen.

- Fordelen med denne løsningen for kundene er at det blir langt billigere enn en drosje, og du trenger bare å vente noen minutter ekstra til appen finner andre som skal reise i samme retning som deg, sier Goemek.

- Vil dere bli billigere enn Uber?

- Prisene blir utviklet i samarbeid med byene, og det er ikke klart enda, sier hun til DinSide.no.

Sidedørene er store og det er gedigne vindusflater i bilen.

Selskapet MOIA har som mål å fjerne en million biler fra veiene i Europa og USA innen år 2025. De er et heleid datterselskap av VW-gruppen og har kontorer i Berlin, Hamburg og Helsinki.

Pendler-algoritme

Du trenger en app hvor du både kan bestille turer og betale.
De heleide Vokswagen-selskapet har utviklet en pendler-algoritme som skal få pendlere til å kjøre sammen.

Den finner igjen personer som kan kjøre sammen og har lagt inn virtuelle busstopp hver 250 meter, tvers igjennom de byene hvor konseptet er satt opp.

Appen vil fortelle deg hvilke biler som er tilgjengelige, hvor de er og hvor mye det vil koste før du booker turen. Litt som vi er blitt vant med fra taxi-tjenesten Uber.

UTVIKLET PÅ REKORDTID: Bilen som MOIA lanserte idag er utviklet på bare ti måneder. Foto: MOIA Vis mer

En talsperson for selskapet sier til Dinside at de vil ansette sjåfører og dermed blir konseptet en blanding av drosje og buss.

Er du av de som synes det er ukomfortabelt å sitte trangt på trikken eller bussen, så har Volkswagen tenkt på deg også.

Det er seks separate seter i minibussen, så du slipper å sitte inntil noen. Den er så romslig at man kan nå alle seks seter uten at noen trenger å flytte seg av den grunn.

Bilen har leselys, usb-lading og wifi til alle passasjerer.

ROMSLIG KASSEBIL: Du skal kunne komme deg inn og ut av bilen fra hvilket som helst sete uten at noen andre trenger å flytte seg. Selskapet vil både eie og drifte bilene, og vil dermed operere mer som et drosjeselskap. Foto: MOIA Vis mer

Lanseres først i Hamburg

MOIA er helelektrisk og skal ha en rekkevidde på 300 km etter WLTP-standarden. Den lades 80 prosent på 30 minutter.

Selskapet har som mål å ha fjernet en million biler fra veiene i Europa og USA innen år 2025.

Det er innbyggere i Hamburg som får testet ut ideen i praksis først. De skal ha konseptet i drift mot slutten av neste år.

Selskapet mener de da skal lansere en komplett samkjøringsløsning som vil dekke absolutt hele byen. Det vil være flere ulike modeller for hvordan dette skal løses og selskapet samarbeider med de lokale myndighetene i Hamburg for å få dette til.

Volkswagen-selskapet har utviklet hele bilen på ti måneder, noe som skal være en ny rekord for bilgiganten.

Bilen er bygget på Volkswagens nye elbilplattform, Electric Crafter Platform.

- Men vi måtte modifisere den ganske mye. Blant annet for å få inn seter helt bakerst, sier ingeniør Ebi Goemek til Dinside.no.

Konseptet har vært testet ut i Hannover siden oktober i år med 20 Volkswagen T6 Multivans.