NYE BOMMER: Mens noen bompengeprosjekter starter opp i 2018, blir andre borte. Her fra en av Oslos bomstasjoner. Foto: NTB Scanpix
NYE BOMMER: Mens noen bompengeprosjekter starter opp i 2018, blir andre borte. Her fra en av Oslos bomstasjoner. Foto: NTB ScanpixVis mer

Bompenger:

Her kommer det nye bompengeanlegg - og disse forsvinner

Åpningen av den omstridte Bypakke Nord-Jæren er rett rundt hjørnet. Se også hvilke andre bompengeprosjekter som starter opp - og hvilke som forsvinner.

Bompenger er et hett tema om dagen, og blant en del bilister er motstanden stor mot økte satser og flere bommer. Om bare noen dager, nærmere bestemt 1. oktober, begynner innkrevingen av bompenger på Bypakke Nord-Jæren.

Her går motstanden både på at antallet bomstasjoner øker, og at det innføres rushtidsavgift.

Samtidig som flere nye bompengeprosjekter starter opp, er det også en del som avsluttes fordi de er ferdig nedbetalt.

Her kan du se hvor det forsvinner bommer de nærmeste åra - og hvor du må belage deg på å betale bompenger i noen år til.

Les også når elbilistene må belage seg på å betale bompenger og hvor mye.

Store protester mot Bypakke Nord-Jæren

Så langt i 2018 er følgende prosjekter satt i live:

E18 Bommestad–Sky, som startet innkrevingen 9. mai, og Rv 36 Slåttekås–Årnes, hvor oppstart var 14. september.

Deretter følger åpningen av Bypakke Nord-Jæren 1. oktober, som har møtt massive protester fra bilister i nærområdet. Facebook-gruppen «Bomfritt Jæren - nok er nok», har i skrivende stund 58.000 medlemmer.

Sigurd Sjursen, som står bak Facebook-gruppen, sier til Dinside at grunnen til at motstanden er så stor, er at dagens 21 bommer blir erstattet med 38 nye, og at det blir innført rushtidsavgift fra 07-09 og 15-17.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å vise sin motstand mot de nye bomstasjonene, vil de arrangere aksjoner denne uka, og de planlegger dessuten flere utover høsten og vinteren.

- For en bilist som kjører fram og tilbake til jobb med Autopass-avtale i rushtida og jobber 230 dager i året, vil kostnaden for kun å kjøre på jobb bli over 16.000 kroner, hevder Sjursen

En vanlig bilist som i tillegg kjører noe mer, vil måtte betale mellom 20.000 og 30.000 årlig, beregner Sjursen, som mener at bomringen har en usosial profil og rammer veldig skjevt. Dessuten mener Sjursen at det er et problem at store deler av inntektene skal gå til kollektivtrafikk og sykkelveier når kollektivtransporten er så dårlig som den er i dag.

- Vi har sikkert landets dårligste kollektivtilbud, vi har per i dag ikke et reelt alternativ fordi så mange bor utenfor det som er bussveien. Skulle politikerne fått aksept så måtte kollektivtilbudet ligget til grunn og dette måtte vært bygget ut i forkant og ikke i etterkant, understreker han.

Når Bypakke Nord-Jæren åpner, erstatter denne Nord-Jærenpakken.

Også Samferdselspakken for Kristiansand-regionen i Vest-Agder er ferdig nedbetalt i 2018 - men her er innkrevingen forlenget til 2020 etter lokalt initiativ, ifølge Samferdselsdepartementet. Dette ble vedtatt av Stortinget i 2017.

Nye bompengeanlegg i 2019

I løpet av 2019 er det ifølge Statens vegvesen to nye bompengeanlegg som vil se dagens lys: Bypakke Nedre Glomma og Nordhordalandspakken.

Samtidig er det to bompengeprosjekter som er anslått å være ferdig nedbetalt i 2019, om ikke noe før:

For Rv19 Kirkebakken–Re grense viser siste prognose at dette prosjektet er ferdig nedbetalt rundt årsskiftet 2018/2019.

Når det gjelder Namdalsprosjektet skal det etter planen være ferdig nedbetalt i 2019.

Samtidig skal disse tre prosjektene være ferdig nedbetalt i 2020:

  • Fv 48: Årsnes ferjekai og Løfallstrand–Årsnes
  • Listerpakken
  • Rv 80: Løding–Vikan (Tverlandsbrua)

Nye anslag på tidspunkt for nedbetaling

Opprinnelig viste anslagene at følgende to bomstasjoner på E6 mellom Gardermoen og Kolomoen skulle være nedbetalt i 2024: Hovinmoen – Dal og Skaberud - Kolomoen.

- Nye beregninger viser en prognose på avslutning i 2022 for bomstasjonene på de nevnte strekningene, forteller Nina Lysfjord ved Vegvesenets Bompengeforvaltning.