Ifølge VW er nye Tiguan som skapt for bytrafikk, men skal komme fullt ut til sin rett i terrenget - altså, som det heter i pressemeldingen fra den norske importøren, en bil som befinner seg i skjæringspunktet mellom den urbane bybilen og den sporty fritidsbilen.
Som vi kan se av bildene har VW valgt å gi Tiguan en ubenektelig familielikhet med storebror Touareg.
Bilen går inn i den kompakte delen av Folke-SUV-segmentet. Med sine 443 centimeter er den nærmere en Toyota RAV4 (432 cm) enn en Mitsubishi Outlander (464 cm) i størrelse.
Nye TDI-motorer

Her er Volkswagens nye SUV!

Det er selvsagt dieselmotorene som har størst interesse, selv om VW også kan by på interessant teknologi på bensinsiden. Pumpe-dyse-teknologien er på vei ut hos VW for å gi plass til mer kultiverte og stillegående Common Rail-varianter. To TDI-versjoner på henholdsvis 140 og 170 hestekrefter vil være tilgjengelige. Ifølge VW vil disse allerede tilfredsstille Euro 5-utslippskravene som skal tre i kraft i 2009.
Turbo og kompressor
Når det gjelder bensinmotorene understreker VW at bilen representerer en verdenspremière i og med at det er første gang en SUV leveres med en bensinmotor med både direkteinnsprøytning, turbolader og kompressor. Vi har tidligere testet denne imponerende teknologien i Golfs TSI-versjoner. Tiguan kommer i tre TSI-versjoner på henholdsvis 150, 170 og 200 hestekrefter. Pressemeldingen oppgir ikke slagvolum men vi tipper at de to første i det minste er de allerede kjente 1,4-literne som byr på en fantastisk høy grad av effektivitet med høyt dreiemoment ved lave turtall og høy effekt i forhold til slagvolum.
Når det gjelder firehjulsdriften er den basert på en Haldex-kløtsj.
Nye VW Tiguan skal vises på bilmessen i Frankfurt i september, og kommer i salg etter det. Priser og utstyrsnivåer vil vi komme tilbake til nærmere lanseringsdatoen.
Her finner du mer Volkswagen-stoff:
|
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.