Her er vinnerne

Vi ble ikke overrasket da vi fant ut at Yamaha YZF R6 gikk seirende ut av denne sammenligningen. 120 hestekrefter og en pris på 138.000 kroner er rett og slett uslåelig.

.

Merke

Modell

Ccm

Hk

Pris

Kr per hk

1

YAMAHA YZF R6

599

120

138.000

1.150

2

SUZUKI GSX-R 600

600

110

132.000

1.200

3

SUZUKI GSX-R 750

749

141

170.000

1.206

4

YAMAHA FZS 600 Fazer

599

95

115.000

1.211

5

HONDA CBR 900 RR Fireblade

929

152

185.000

1.217

6

KAWASAKI ZX-7 R

748

122

150.000

1.230

7

HONDA CB 600 F Hornet

599

97

120.000

1.237

8

KAWASAKI ZZR 600

599

100

125.000

1.250

9

HONDA CBR 1000 F

998

135

170.000

1.259

10

KAWASAKI ZX-6 R

599

111

140.000

1.261

Yamaha YZF er altså den store den store seierherren. Men Suzuki henger så absolutt med i svingene. For GSX-R 600 og 750 tar henholdsvis sølv- og bronsjemedalje.

Men det som etter vårt syn er mest overraskende, er fjerdeplassen. For her finner vi Yamaha FZS 600 Fazer, en relativt anonym sykkel som sjeldent omtales i samme åndedrag som racerne. Men 600 Fazer kan faktisk skilte med 95 hestekrefter. Og når prisen er så lav som 115.000 kroner, oppnår sykkelen en hederlig fjerdeplass. Hadde Fazer kostet 5.000 kroner mindre, ville den faktisk ha gått til topps på vår rangering.

Honda og Kawasaki

Yamaha og Suzuki tar altså de fire første plassene. På femte- og sjetteplass finner vi de to andre japanske gigantene, Honda med CBR 900 RR og Kawasaki med ZX-7R.

Billig kraftpakke

På syvendeplass kommer enda en overraskelse; Honda CB 600 F Hornet. Denne nakne sykkelen har en nedtrimmet versjon av CBR 600 F-motoren under tanken. Sykkelen koster bare 120.000 kroner, noe som gir Hornet en meget høy plassering.

Sportstouring

På åttende- og niendeplass finner vi to sportstouring-sykler, Kawasaki ZZR 600 og CBR 1000 F. Ingen av dem besitter værsting-motorer, men begge gjør det godt grunnet gunstige priser. Kawasakis 600-racer tar tiendeplass.

Vi har testet følgende modeller:
Yamaha YZF R6
Suzuki GSX-R 750
Honda CBR 900 RR Fireblade
Kawasaki ZX-6R

.

Merke

Modell

Ccm

Hk

Pris

Kr per hk

11

SUZUKI GSX 1300 R Hayabusa

1.298

175

221.000

1.263

12

HONDA CBR 600 F

599

110

140.000

1.273

13

TRIUMPH TT 600

599

110

140.000

1.273

14

HONDA CBR 1100 XX Super Blackbird

1.137

164

210.000

1.280

15

HONDA X 11

1.137

140

180.000

1.286

16

HONDA CB 600 S Hornet

599

97

125.000

1.289

17

KAWASAKI ZX-12 R

1.199

178

230.000

1.292

18

KAWASAKI ZX-9 R Ninja

899

143

185.000

1.294

19

SUZUKI TL 1000 R

996

135

175.000

1.296

20

YAMAHA YZF 600 R Thundercat

599

100

131.000

1.310

Hvis vi tar oss en titt på plasseringene 11 til 20, finner vi blant andre de tre høyfartsmonstrene GSX-R 1300, CBR 1100 XX og ZX-12R. Dette er kostbare sykler, men de gjør det likevel godt grunnet sine uhyre effektsterke motorer.

Triumph

På delt tolvteplass finner vi den første Triumph-modellen, TT 600, som har er modig nok til å konkurrere med de fire japanske 600-racerne.

Den nakne muskelsykkelen Honda X-11 er utrustet med en nedtrimmet CBR 1100 XX-motor og gjør det bra grunnet en relativt moderat pris.

Første V-twin

På nittendeplass finner vi den første tosylindrede modellen, Suzuki TL 1000 R. Den potente V-twin-motoren i TL 1000 R yter hele 135 hestekrefter og er derfor i stand til å tukte en rekke modeller med firesylindrede motorer.

Vi har testet følgende modeller:
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa
Honda CBR 600 F
Triumph TT 600
Honda X-11
Kawasaki ZX-12R
Kawasaki ZX-9R

.

Merke

Modell

Ccm

Hk

Pris

Kr per hk

21

YAMAHA YZF R1

998

150

198.000

1.320

22

KAWASAKI ZR-7

738

75

100.000

1.333

23

SUZUKI TL 1000 S

996

125

170.000

1.360

24

APRILIA RS 250

249

70

96.000

1.371

25

SUZUKI GSX 750 F

748

93

129.000

1.387

26

HONDA VTR 1000 F Firestorm

996

110

155.000

1.409

27

TRIUMPH Sprint RS

995

110

158.000

1.436

28

CAGIVA Raptor

996

116

168.000

1.448

29

JAWA 640 Classic

344

24

35.000

1.458

30

TRIUMPH Daytona T 955

955

130

190.000

1.462

Vi ble faktisk overrasket over råskinnet Yamaha YZF R1 ikke klarte å oppnå en høyere plassering enn 21. plass. Men det hjelper altså ikke med 150 hestekrefter og et fjærlett chassis når prisen nærmer seg 200.000 kroner.

Aprilia

På 24. plass finner vi en artig liten krabat, Aprilia RS 250. Den lille V-twin-motoren på 250 kubikkcentimeter yter hele 70 hestekrefter, og når prisen begrenser seg til 96.000 kroner, får du faktisk mange hestekrefter for pengene.

På 26. plass finner vi Honda VTR 1000 F. Denne sykkelen har også V-twin-motor, og konkurrerer både med Suzuki TL 1000 S og italienske sykler. TL 1000 S tar 23. plass, og skiller seg fra TL 1000 R ved at den har halvkåpe og at den mangler 10 hestekrefter i forhold til storebror.

Triumph Sprint RS har sikret seg 27. plass. Sprint RS har en tresylindret rekkemotor, i likhet med sin slektning Triumph Daytona T 955. Sistnevnte tar 30. plass.

Cagiva og Jawa

Italieneren Cagiva Raptor er en naken caféracer som har hentet kraftkilden fra Suzuki TL 1000. Cagiva har tatt ut 116 hestekrefter av motoren og Raptor sikrer seg derfor 28. plass.

Når man diskuterer hestekrefter, er det sjeldent at tsjekkiske Jawa dukker opp. Likevel klarer Jawa 640 Classic å ta 29. plass. Hvorfor? Jo, årsaken er selvsagt den lave prisen. For når sykkelen koster 35.000 kroner, betaler du bare 1.458 kroner for hver av de 24 hestekreftene.

Vi har testet følgende modeller:
Suzuki GSX 750 F
Triumph Sprint RS

Åtte merker

Som en liten oppsummering kan vi nevne at Honda er representert med hele åtte sykler blant de 30 som gir flest hestekrefter for pengene. Kawasaki og Suzuki kan skilte med seks modeller hver, mens Yamaha må ta til takke med fire plasseringer. Til tross for at Triumph tilbyr langt færre modeller enn sine japanske konkurenter, klarer britene å komme seg inn blant de 30 beste med tre sykler. Og Aprilia, Cagiva og Jawa fikk altså med en sykkel hver i det gode selskap.

Vi har ikke tatt med 2001-modellene i denne sammenligningen. Men det er liten tvil om at en del av neste års modeller ville ha gjort det godt i denne sammenligningen. Vi vil derfor komme tilbake til 2001-modellene når alle de norske prisene er klare.

Var det noen av de 30 syklene som fanget din interesse? Klikk på denne lenken og finn ut hva de koster på bruktmarkedet.