GRUNDIG HÅNDVERK: Her er det første eksemplaret av det som kan bli en begrenset serieproduksjon av Tesla-stasjonsvognen Model S Shooting Brake. Foto: Luc Lacey
GRUNDIG HÅNDVERK: Her er det første eksemplaret av det som kan bli en begrenset serieproduksjon av Tesla-stasjonsvognen Model S Shooting Brake. Foto: Luc LaceyVis mer

Model S Shooting Brake

Her er Tesla-stasjonsvogna

Vil du ha en, er det firmaet Qwest i England som kan hjelpe deg. Her er historien om det første eksemplaret. Den ble til på grunn av en hund!

Oversatt av Kaj Alver

Tesla Model S er i utgangspunktet en svært romslig kombi. Men Phil Hayton hadde ikke plass nok til hunden Ted – en seks år gammel labradoodle – i sin nylig innkjøpte Tesla Model S. Resultatet ble Model S Shooting Brake, bygget av karosserimakerne hos Qwest.

Qwest er et karosseri-maker-firma som liker å gå litt «andre veier». Vi har møtt gutta – og hunden – bak kreasjonen.

KUSTOM: Qwest laget en digital skisse og modell av bilen. Foto: Luc Lacey
KUSTOM: Qwest laget en digital skisse og modell av bilen. Foto: Luc Lacey Vis mer

Unnfanget på puben

Det sies at alle gode ideer starter på en pub. Vitenskapen har foreløpig ikke klart å forklare helt hvorfor – men det mistenkes at en fuktig overleppe dekket av skum fra en herlig, kald øl motiverer en kreativ hjerne.

For mange av oss, vil disse briljante ideene forsvinne i en dagen-derpå-tåke, men for noen få kan disse være starten på utrolige ting. Som bilen du ser på bildene. Den er et resultat av en fuktig lunsj på en pub i Norfolk.

– Vi var tre stykker som møttes for en halvliter og litt lunsj – skulle bare mase litt – men det endte med at vi kom på denne ideene da, sier Dorian Hindmarsh – administrerende direktør i Qwest, firmaet som har produsert den spesielle Teslaen.

– Phil, som nettopp hadde kjøpt seg en Tesla Model S P90D, fortalte at han ikke hadde plass til bikkja si i bilen. Vår andre venn Jim, var kjapt ute og foreslo at han burde lage stasjonsvogn av den, fortsetter Dorian.

Halvannet år

18 måneder seinere var Tesla Model S Shooting Brake en realitet.

Phil Hayton, direktør i Qwest og karen som var modig nok til å «ofre» sin egen bil for å lage verdens første batteridrevne shooting brake, likte ideen godt siden han da kunne ta med seg Ted. Ted er for øvrig en seks år gammel labradoodle – blanding mellom labrador og puddel. Jim Router, et teknisk geni med 40 år erfaring, kastet seg på eventyret som prosjektansvarlig ingeniør, og påsto med stor selvtillit at prosjektet kom til å være plankekjøring.

Naturligvis var det noe mer innviklet å fullføre prosjektet enn først antatt, noe Router forklarer nærmere.

– En av utfordringene var å designe bilen slik at den kan gjøres om igjen, kopieres eller masseproduseres, sier han der han står ved siden av deler av en Jaguar XJR-8 og en 1:8 skala McLaren F1-modell – prosjekter han tidligere har vært involvert i.

– Man kan ikke bare begynne å kappe. For eksempel måtte de strukturelle bitene få stå i fred slik at deformasjons-sonene var intakte.

ERFAREN: Router har tidligere arbeidet med McLaren F1, Jaguar og Stealth før Tesla. Foto: Luc Lacey
ERFAREN: Router har tidligere arbeidet med McLaren F1, Jaguar og Stealth før Tesla. Foto: Luc Lacey Vis mer

Øvelse gjør mester

Og det var her Routers ekspertise ble gjeldende. Hans erfaring fra tiden med McLaren, Lotus og TWR (Router arbeidet blant annet med Jaguars LeMans løpsbiler, inkludert vinnerbilen XJR-9), så vel som Riversimple og arbeidet med den nye hydrogenbilen Rasa, ble avgjørende i prosessen – og ikke minst i startfasen hvor det er viktig å gjøre de rette tingene for at resten skal gå på skinner.

– Andre produsenter/karosserimakere har en tendens til å kutte først, så bare ta det derfra. Men vi valgte å bruke en laserskanner for å få laget en 3D-modell først, så vi visste hva som var hvor.

Det ble laget tre designversjoner av prosjektet. Ett hvor bakluka delte seg i selve D-stolpen, ett hvor bakluka delte seg, og det siste er det vi ser i dag. En 1:10 modell ble laget for at Hayton skulle kunne bruke litt tid med den for å se hvilket design som fungerte best. Etter et par uker med fundering, kontaktet de Tesla for godkjenning av prosjektet.

Tesla-godkjent

Elon Musks firma var veldig positive, så lenge det ikke ble gjort endringer på kollisjons-strukturelle deler av bilen, og at elektronikken forble som den opprinnelig var.

Qwest har beholdt mest mulig av den opprinnelige bilen i det nye designet sitt – eksempelvis er fremdeles C-stolpen der, men den er gjemt bak stasjonsvogn-biten av det nye karosseriet. Disse er bare gjemt bak sotede bakruter, og de nye stasjonsvogn elementene er laget i karbonfiber – et materiale Qwest sier de kommer til å bruke på sine produkter i framtida også, grunnet sin styrke og lave vekt.

Bruken av karbonfiber på dette prosjektet, gjorde at til tross for at det nå er «mer bil», er vekten 12 kilo lavere.

LABRADOODLE: Ted er en blanding av Labrador og puddel. Han trengte mer plass - og dermed ble Model S stasjonsvogn til. Foto: Luc Lacey
LABRADOODLE: Ted er en blanding av Labrador og puddel. Han trengte mer plass - og dermed ble Model S stasjonsvogn til. Foto: Luc Lacey Vis mer

– Vi har prøvd å få tak i så mye materiale som mulig lokalt, og sett bort fra bakluke-glasset fra Pilkington, så er egentlig alt skreddersydd til prosjektet. Men vi har tatt høyde for at alt av deler og materiale kan skaffes kjapt, og det er E-merket. Så om vi skal bygge flere biler, så ligger det meste ganske klart og venter, sier Hindmarsh.

Til og med stoffet som er brukt til de nye interiørdelene, er identisk med resten av interiøret i Teslaen. Dette viser hvor mye tid og planlegging Qwest har lagt ned i detaljene – stoffet kom for øvrig fra en lokal skredder. Ted, den fungerende sjefstesteren, har for lengst godkjent prosjektet.

GODKJENT: Sjefstester Ted sier seg fornøyd med resultatet. Foto: Luc Lacey
GODKJENT: Sjefstester Ted sier seg fornøyd med resultatet. Foto: Luc Lacey Vis mer

Hindmarsh sier at Tesla Shooting Brake gir deg 220 centimeter med bagasjeplass baki der. I tillegg er det i overkant av sju centimeter mer takhøyde, og man kan nå fint plassere to voksne mennesker helt bak. Til tross for disse endringene, er det ingen forskjell på bilens veiegenskaper.

Den føles nøyaktig som før på landeveien – ingen nye lyder, og den er like glad i svinger som en standard Tesla Model S. Og for dem som lurte; partytrikset Tesla er best på – nemlig akselerasjon – er også uendret.

I det store og hele er det bare et minus, og det er prisen.

Å konvertere en ordinær Tesla Model S til Shooting Brake, vil koste deg mer enn en ny Tesla Model S 75D. Men det er bare 30 biler som er planlagt å produsere, så man betaler jo litt ekstra for eksklusivitet – gjør man ikke?

SER FREMOVER: Det planlegges produsert 30 eksemplarer av den ekslklusive el-stasjonsvognen. Foto: Luc Lacey
SER FREMOVER: Det planlegges produsert 30 eksemplarer av den ekslklusive el-stasjonsvognen. Foto: Luc Lacey Vis mer

Qwest er optimistisk med tanke på framtida. I skrivende stund er avdukingen som skal skje under London Motor Show rett rundt hjørnet, og allerede er det flere potensielle kunder som har meldt sin interesse.

– Dette er en bil for mennesker som vil skille seg ut, og være litt annerledes. For mennesker som vil være en del av framtida, sier Hindmarsh. Han avslutter med å si at han ser for seg at akkurat denne bilen vil bli like vanlig å se i store byer som på landet.

HAR VÆRT GJORT FØR: Det finnes mange eksempler på slike ombygginger fra tidligere. Her ser vi en Aston Martin Virage Shooting Brake designet av italienske Zagato Atelier. Foto: Zagato
HAR VÆRT GJORT FØR: Det finnes mange eksempler på slike ombygginger fra tidligere. Her ser vi en Aston Martin Virage Shooting Brake designet av italienske Zagato Atelier. Foto: Zagato Vis mer