Femte generasjon av Norges-SUV-en

Her er prisen på nye Toyota RAV4

I februar er en helt ny Toyota RAV4 på plass i Norge. Vi har fått tak i de første prisene, som starter under 400.000 kroner.

SIN EGEN STIL: Her er nye Toyota RAV4, først vist i New York i vår, deretter i Paris i oktober (bildet), og nå er prisene klare - så bilen kan bestilles fra og med nå. Foto: Jamieson Pothecary
SIN EGEN STIL: Her er nye Toyota RAV4, først vist i New York i vår, deretter i Paris i oktober (bildet), og nå er prisene klare - så bilen kan bestilles fra og med nå. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Toyota RAV4 er for mange selve erke-folkesuven. Den er blitt solgt i over åtte millioner eksemplarer siden den første lanseringen i 1994.

Nå er det duket for femte generasjon, som ble vist for et amerikansk publikum allerede i april. På bilutstillingen i Paris tidligere i år kunne vi både se og prøvesitte bilen - se video lenger ned.

Ny konstruksjon

Femte generasjon RAV4 er basert på den relativt nyutviklede TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture). Denne arkitekturen benyttes allerede på biler som Prius, C-HR og nye Corolla.

Nye RAV4 kommer som 2WD, med forhjulstrekk, eller som AWD, med drift på alle fire hjul.

MER KANTETE: Femte generasjon RAV4 har fått et røffere, litt mer Jeep-aktig utseende. Foto: Jamieson Pothecary
MER KANTETE: Femte generasjon RAV4 har fått et røffere, litt mer Jeep-aktig utseende. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Volummodell til en halv million

Prisene starter på 385.900 kroner for 2WD, mens rimeligste AWD kommer på 426.500. Det Toyota regner med vil være volummodellen her i landet hvor kundene liker godt utstyrte biler, er den firehjulsdrevne versjonen i Style utstyrsnivå. Den kommer på den nette sum av 487.500 kroner.

Frakt- og leveringsomkostninger tilkommer, og i 2019 må man regne med en liten avgiftsjustering som vil gi et tillegg som Toyota estimerer til cirka 2000 kroner. Dermed vil det importøren regner med vil være bestselgeren, koste omtrent en halv million kroner.

Se vår presentasjon av Toyota Rav4 her:

Vi tar en litt mer kritisk kikk på nye Toyota RAV-4 Vis mer

222 hester

Det er som hybrid bilen er aktuell i Norge. Den er utstyrt med et nytt hybridsystem, og firehjulsdrift. Samlet ytelse er 222 hestekrefter, mot 197 i dagens modell. 0-100 km/t skal gå unna på 8,1 sekunder.

Bilen er overveiende av samme størrelse som dagens modell. Men ved å redusere overhengene med totalt 3,5 centimeter - hvorav tre bak - er den nye modellen ørlite grann kortere enn forgjengeren med akkurat 460 centimeter i lengden.

Samtidig er akselavstanden økt med tre centimeter til 269 totalt, og som våre utsendte i Paris kunne konstatere, sørger dette for en mer romslig kupé.

Den totale bredden har ellers vokst med en centimeter til 185,5. Samtidig har totalhøyden blitt redusert med en centimeter til 165.

Kamera kan erstatte speil

En nyvinning i nye RAV4 er et digitalt speil, som kan brukes som et konvensjonelt speil som viser veien og trafikken bak bilen, eller som en digital monitor med et langt bredere synsfelt.

Det viser bilder i sanntid fra et justerbart høyoppløselig kamera montert høyt oppe på RAV4s bakvindu.

Dette skal gi klar sikt, også med store gjenstander i bagasjerommet eller høye passasjerer som er i førerens synsfelt.

Kameraet gir også et bredere synsfelt, og føreren kan bruke berøringsregulering for å justere bildet, inkludert en zoomfunksjon.

MER KLASSISK: Hekken er noe mer konvensjonell i designen enn resten av bilen, synes vi. Foto: Jamieson Pothecary
MER KLASSISK: Hekken er noe mer konvensjonell i designen enn resten av bilen, synes vi. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

360-gradersfunksjon

Annet utstyr som vil være tilgjengelig på RAV4 inkluderer blant annet 360-graders panoramaoversikt rundt bilen, inkludert i fugleperspektiv.

Det kan være hendig å ha, som vi har erfart i biler som allerede har dette, blant annet i svært krevende terreng eller ved parkering i trange luker.

Toyotas nye 4x4-system

  • Ifølge produsenten har RAV4 Hybrid et kraftig forbedret elektrisk firehjulstrekk. Det skal gi bedre drivstofføkonomi under bykjøring, lavere støynivå ved høye hastigheter og samtidig bedre grep ved glatt føre.
  • Systemet er mer kompakt og lettere enn mekaniske 4x4-systemer, og ifølge Toyota er dermed drivstofforbruk og bilens indre arkitektur er ikke skadelidende, snarere tvert imot.
  • På det mer tekniske plan forklarer Toyota at systemet genererer effektivt drivmoment ved bruk av kraft fra hybridsystemet og en ekstra motorgenerator på bakakslingen.
  • Denne konstruksjonen skal redusere energitap, spare vekt og tilpasse systemet bedre for forskjellige kjøreforhold. Sammenlignet med dagens modell kan for eksempel 30 prosent mer av dreiemomentet overføres til bakakslingen. Det muliggjør en splitt fra forholdet 100:0 til 20:80, avhengig av kjøreforhold.
  • Maksimalt dreiemoment til bakhjulene har økt fra 953 til 1300 newtonmeter, som tilsvarer eller overgår moment oppnådd av mekaniske systemer og ifølge produsenten gir bedre feste, for eksempel ved start på løse, glatte overflater.
  • Det elektriske firehjulstrekksystemet skal automatisk optimalisere dette dreiemomentforholdet i henhold til kjøreforholdene, noe som skal gi bedre kjøreegenskaper, stabilitet og offroad-ytelser - spesielt gjennom svinger - på glatt føre.

Ny generasjon hybridsystem

Toyota var pionerer med hybrid for over 20 år siden. Nå får fjerde generasjon av det såkalte selvladende hybridsystemet (Toyota mener de ladbare hybridsystemene ikke har tekniske fordeler), sin debut i RAV4.

Toyota understreker at fordelene ved det nye systemet er at nøkkelkomponentene er mer kompakte og lettere i vekt. Dette inkludert strømstyringsenheten (PCU) og nikkelmetallhydrid-batteriet. De har blitt konstruert for å redusere elektriske og mekaniske tap i forhold til tidligere.

Drivverket er basert på Toyotas nye firesylindrede 2,5-liters bensinmotor, som varierer mellom direkte og indirekte innsprøytning for å redusere forbruk og utslipp ytterligere.

I så måte forventer Toyota et kombinert forbruk på 0,45 liter per mil etter normen som er omregnet fra den nye WLTP-standarden, den såkalte «NEDC correlated», med CO2-utslipp fra så lavt som 102 gram.

Dinside skal prøvekjøre bilen sent i januar 2019 og i februar kommer de første bilene hit til landet.

Men bestillingen er altså åpnet allerede nå.

Prisliste:

Modell Motor HK Pris
2WD:
RAV4 2.5 Hybrid Life218385 900
RAV4 2.5 Hybrid Active218416 700
RAV4 2.5 Hybrid Style218446 900
RAV4 2.5 Hybrid Style Panorama & JBL Audio218470 800
RAV4 2.5 Hybrid Executive218484 700
RAV4 2.5 Hybrid Executive Panorama218499 600
AWD-i:
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Style222426 500
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Active222457 300
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Style222487 500
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Style Panorama & JBL audio222511 400
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Executive222525 300
RAV4 2.5 Hybrid AWD-i Executive Panorama222540 200
Fargetillegg
Metallic5200
Pearl metallic6500

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer