Modellnavnet er spesielt velklingende for mange norske ører - særlig dem som hørte Petter Solbergs seierstaler i verdensmester-sesongen 2003. Det skal sies at det begynner å bli lenge siden, men Solberg er verdensmester den dag i dag. Det samme kan ikke sies om Subaru Impreza.
Les vår sak om den tids Impreza Petter Solberg Edition (320 hk)
Likevel: Impreza har svært lenge vært en svært viktig modell for 4x4-spesialisten Subaru. Den kompakte modellen, som alltid har vært noe av en særing i sin klasse, dukket opp første gang i 1992 som erstatning for forgjengeren Leone, som de færreste husker i dag.
Kjent som XV
Nå, 24 år senere, er det duket for femte generasjon Impreza og den er nettopp blitt vist på New York Motorshow i forkant av lanseringen som skal finne sted først på den andre siden av Atlanteren. Den erstatter en modell som har hatt en diskret karrière her i landet - den er havnet i skyggen av sitt søsken, Subaru XV, som er en høyreist versjon av dagens Impreza.
Således ble det i 2015, ifølge tallene fra OFV AS, registrert 121 impreza og 604 XV her i landet.

Ny giv
Nye Impreza er det første resultatet av den nye globale strategien til Fuji Heavy Industries – moderselskapet til Subaru. Den går under navnet Prominence 2020 og ble annonsert i 2014.
Blant annet innebærer det at Subaru innfører en ny, global plattform som ifølge Subaru skal løfte Impreza generasjon 5 til nye høyder når det kommer til strukturell stivhet og soliditet for chassis og karosseri. Forbedringen skal være på opp mot 70 prosent.
Les også vår test: Er Forester med 240 hester skogens konge?

Ny struktur gjør også at Impreza krenger 50 prosent mindre enn forgjengeren. Den gir også bilen et lavere tyngdepunkt enn forgjengeren har. Dette skal gi til sammen betydelig forbedrede kjøreegenskaper – som allerede er enn av Subarus sterke sider i dag - og et kraftig løft på sikkerhetssiden.
Mer design
Hånd i hånd med plattformkomponenten i den nye strategien, nyter nykommeren godt av innføringen av designspråket som Subaru kaller Dynamic x Solid. Linjeføring og formspråk generelt skal i tråd med dette gi et samtidig inntrykk av dynamisme og soliditet.
Les vår test av nykommer Subaru Levorg!

Dette uttrykkes blant annet gjennom den 3-dimensjonale utformingen av fronten med den karakteristiske sekskantede grillen og «hauke-øye»-lyktene. Det kjennetegnes dessuten ved den markante folden langs siden som buer seg over forskjermen for så å stige mot hekken. Sistnevnte grep minner oss om det Hyundai tok med første generasjon i30.
Som forgjengeren er Impreza av de større kompaktbilene med 446 centimeter i lengden, 178 i bredden og 146 centimeter i høyden og med en akselavstand på 267 centimeter. Dette gjelder kombiversjonen, som vil være den aktuelle hos oss. Det finnes også en sedanutgave som er 463 centimeter lang.
Les også vår test: Er 240-hesters Subaru Forester skogens konge?

Nytt interiør. Eller...?
Innvendig synes vi ut fra bildene at vi kjenner oss godt igjen. Men produsenten sier det er tenkt helt nytt. I det nye interiøret skal det blant annet være arbeidet mye med setenes utforming, og ellers med generell kvalitetsfølelse – noe Subaru utvilsomt behøver for å holde tritt med konkurrentene i 2016.
Utstyrsmessig finner vi nå blant annet en sentralt plassert 8-tommers berøringsskjerm som grensesnitt til kommunikasjon og underholdning om bord. Naturligvis kan dette kobles til Apple CarPlay Android Auto og andre oppsett.

Av annet utstyr Subaru fremhever, finnes EyeSight - sikkerhets- og assistansesystemet basert på et stereokamera og diverse sensorer. Det inkluderer antikollisjon med autobrems – også ved rygging - blindsonevarsling, adaptiv fartsholder og anti-vinglefunksjon som holder bilen i filen hvis man ikke bruker blinklys for å signalisere filskift.
Les her om vår erfaring med Subarus EyeSight.
Boxer - naturligvis
Motoren er ifølge Subaru en nyutviklet utgave av merkets typiske Boxermotor, med 2.0 liter slagvolum og 155 hestekrefter. Noen annen motorisering nevnes ikke i pressemeldingen fra produsenten. Selvsagt er bilen utstyrt med symmetrisk firehjulsdrift, typisk for Subaru, og girkassen er en trinnøs variabel automat (CVT) av typen Lineartronic, med syv forhåndsprogrammerte trinn slik at bilen kan gires manuelt, med hendler på rattet.

Når til Norge?
Nye Impreza lanseres først i løpet av året i USA og Japan. Vi har spurt Stian Thrane, kommunikasjonssjef hos Subaru i Norge, når den kan tenkes å bli aktuell her, men per i dag har ikke importøren nooen informasjon om når bilen med europeiske spesifikasjoner blir tilgjengelig.
Vi for vår del tillater oss å spekulere i at det er en viss sannsynlighet for at det blir i løpet av neste år – altså en gang i 2017.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.